Las competencias transversales en el grado de Pedagogíadiagnóstico y estado de la cuestión

  1. A. Eizagirre 1
  2. J. Altuna 1
  3. J. I. Marko 1
  4. V. Pérez 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Zeitschrift:
REDU: Revista de Docencia Universitaria

ISSN: 1696-1412 1887-4592

Datum der Publikation: 2017

Ausgabe: 15

Nummer: 1

Art: Artikel

DOI: 10.4995/REDU.2017.6044 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: REDU: Revista de Docencia Universitaria

Zusammenfassung

The purpose of this paper is to reflect on the results of an educational innovation project that aims to analyse and organise the transversal competences found in the curricula designed for the Pedagogy degree programme. For this purpose, the situation was assessed by triangulating data from different educational stakeholders. The sample, therefore, was composed of three groups of participants: 1) professional educators who work outside the University of the Basque Country, 2) the Pedagogy degree programme’s teaching staff, and 3) students in the Pedagogy degree programme. Following a thorough contrastive analysis of the information, we concluded that there are transversal competences such as teamwork and oral and written communication that are invariably present in numerous modules. However, there are other transversal competences that are rarely present or receive less attention, as is the case with creativity, digital competence, leadership, and self-directed learning and entrepreneurship. The differences in the amount of attention paid and the weight given to the various competences are a clear call to action: educators must redefine and organise the design of their curricula, along with the assessment of and the work done with transversal competences in the different modules of the Pedagogy degree programme

Bibliographische Referenzen

  • Acebrón, A. M.(2008). Las competencias transversales en la Universidad Pompeu Fabra.
  • La visión de los docentes y estudiantes de segundo ciclo. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 6(1), 1-16. http://dx.doi.org/10.4995/redu.2008.6279
  • Bisquerra, R. (coord.) (2012). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.
  • Carreras Barnés, J. y Perrenoud, P. (2005). El debat sobre les competències a l’ensenyament universitari. Barcelona: ICE Universitat de Barcelona.
  • Cazares, L. (2011). Estrategias educativas docentes para fomentar competencias. México: Trillas. K
  • Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana-UNESCO.
  • European Commission/EACEA/Eurydice (2012). Developing Key Competences at School in Europe: Challenges and Opportunities for Policy. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  • Gimeno Sacristán, J. (coord.) (2008). Educar por competencias, ¿Qué hay de nuevo? Madrid: Morata.
  • Gómez, J., Latorre, A., Sánchez, M. y Flecha, R. (2007). Metodología comunicativa crítica. Barcelona: El Roure.
  • INCUAL (2002). Consejos y programas de formación profesional. Colección informes. Madrid: INEM.
  • Martín, P. A. (2010). La valoración de la importancia de las competencias transversales: comparación de su percepción al inicio y final de curso en alumnos de psicología. Revista de investigación educativa, 28(1), 119-140.
  • Monereo, C. (coord.) (2009). PISA como excusa. Repensar la evaluación para cambiar la enseñanza. Barcelona: Graó.
  • OCDE (2005). La definición y selección de competencias clave (DeSeCo). Resumen ejecutivo. Traducción en versión electrónica, 1-20 [Consultado: 29 de enero de 2016] http://www.deseco.admin.ch/bfs/deseco/en/index/03/02.parsys.78532. downloadList.94248.D
  • Poblete, M., Bezanilla, M. J., Fernández-Nogueira, D. y Campo, L. (2016). La formación del docente en competencias genéricas: un instrumento para su planificación y desarrollo. Educar, 52(1), 71-91. https://doi.org/10.5565/rev/educar.713
  • Rychen, D. S. y Salganik, L. H. (2003). Keys competencies for a Successful life and Well– Functioning. Göttingen, Alemania: Society,Hogrefe & Huber Publishers.
  • Rullán Ayza, M., Fernández Rodríguez, M., Estapè Dubreuil, G. y Márquez Cebrián, M. D. (2010). La evaluación de competencias transversales en la materia trabajos fin de grado. Un estudio preliminar sobre la necesidad y oportunidad de establecer medios e instrumentos por ramas de conocimiento. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 8(1), 74-100. http://dx.doi.org/10.4995/redu.2010.6218
  • Stake, R. E. (1998). Investigación con Estudio de Casos. Madrid: Morata.
  • Van der Klink, M., Boon, J. y Schlusmans, K. (2007). Competencias y formación profesional superior: presente y futuro. Revista Europea de formación profesional, 40, 74-91.
  • Vázquez Recio, R. y Angulo Rasco, F. (2003). Introducción a los estudios de casos. Los primeros contactos con la investigación etnográfica. Archidona (Málaga): Algibe.
  • Vila, A. y Poblete, M. (2011). Evaluación de competencias genéricas: principios, oportunidades y limitaciones. Bordón, 63(1), 147-170.
  • Villardón-Gallego, L. (Coord.) (2015). Competencias genéricas en educación superior. Metodologías específicas para su desarrollo. Madrid: Narcea.
  • Wagenaar, R. (Ed.). (2003). Tuning educational structures in Europe. Final report. Phase one. Bilbao: University of Deusto.
  • Yin, R. K. (2003). Case Study Research. Design and Methods (Third Edition). London: SAGE.