Las Empresas morales de Juan de Borja instrumento de pedagogía jesuítica

  1. Martínez Sobrino, Alejandro
  2. García Román, Cirilo
Zeitschrift:
Imago: revista de emblemática y cultura visual

ISSN: 2171-0147 2254-9633

Datum der Publikation: 2017

Nummer: 9

Seiten: 73-86

Art: Artikel

DOI: 10.7203/IMAGO.9.10831 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Imago: revista de emblemática y cultura visual

Zusammenfassung

Juan de Borja (1533-1606), the son of Saint Francisco de Borja (1510-1572), who would later become the third Superior General of the Socity of Jesus, published a book of emblems with a pronounced moralistic content, with the title Empresas Morales (Prague, 1581), after a long and distinguished diplomatic career. It is a work that stands out, among other reasons, for the evidence that can be detected in it of the method of study implanted in the Ratio Studiorum by the Society. It was the system of study under which the author was educated. The purpose of our article is to show, through an analysis of the book's imprese, which at first glance exude a predominantly political nature, how the author imbricates and disseminates the precepts with which he was educated, by means of the combination of iconographical and textual elements. KEYWORDS: Juan de Borja; Empresas Morales; Ratio Studiorum; Society of Jesus; Emblem; Impresa; Image; Text.

Bibliographische Referenzen

  • Bouzy, C. [2007]. «El hombre sabio es un caracol: Una representación emblemática», en I. Arellano, M. Vitse (eds.), Modelos de vida en la España del Siglo de Oro. (Vol. II), El Sabio y el Santo, Madrid/Frankfurt, Universidad de Navarra/Iberoamericana Vervuet.
  • Campa, P. F. [1996]. «La génesis del libro de emblemas jesuita», en S. López Poza (ed.), Literatura emblemática hispánica. Actas del I Simposio Internacional (A Coruña, 1994), A Coruña, Universidade, 43-60.
  • Chatelain, J. M. [1992]. «Lire pour croire: mise en texte de l’embléme et art de méditer au VIIe siècle», Bibliothèque de l’école des chartes, tome 150, livraison 2, 321-351.
  • Cruz Suárez, J. C. [2015]. «Historieta arcana. Huellas del pensamiento barroco español en las Empresas morales de Juan de Borja”, en J. M. Morales Folguera, R. Escalera Pérez, F. J. Talavera Esteso (eds.), Confluencia de la imagen y la palabra, Anejos de Imago 3, 167-176.
  • Dimler, S. J. [1999]. «Emblems», en J. B. Atteberry, J. Russell (eds.), Ratio Studiorum Jesuit Education, 1540-1773, Boston College, 20-24.
  • García Román, C., y Martínez Sobrino, A. [2007]. «Las fuentes Textuales de la pictura de la empresa 39 de las Empresas Morales de Juan de Borja», en J. Alonso Aldama, C. García Román, I. Mamolar Sánchez (eds.), Stis ammoudies tou Omhrou. Homenaje a la Profesora Olga Omatos, Vitoria-Gasteiz, UPV/EHU (Anejos de Veleia), 267-277.
  • García Mahiques, R. [1998]. Empresas morales de Juan de Borja. Imagen y palabra para una iconología, Valencia, Ayuntamiento de Valencia.
  • García Mahiques, R. [2011]. «Imagen conceptual e imagen narrativa», en R. Zafra, J. J. Azanza (eds.), Emblemática transcendente, Pamplona, SEE/ Universidad de Navarra, 65-85.
  • Gómez Bravo, E., Lucas González, R., Skinfill Nogal, B. [1999]. Picinelli, F., El mundo simbólico. Serpientes y animales venenosos, Michoacán, Conacyt.
  • Ledda, G. [1970]. Contributo allo studio della letteratura emblematica in Spagna (1549-1613), Cagliari, Università di Pisa.
  • Ledda, G. [2015]. «Celar, mostrar, desvelar...: estrategias de remodelización verbo-visual en la emblemática áurea», Janus 4, 58-85.
  • Martínez Sobrino, A. [2007]. «Pervivencia de la Antigüedad Clásica en la Emblemática hispánica. El caso de las Saturae de Persio en las Empresas Morales de Juan de Borja», en R. García Mahíques y V. Zuriaga Senent (eds.), Imagen y cultura. La interpretación de las imágenes como Historia cultura. Actas del VI Congreso Internacional de la Sociedad Española de Emblemática, celebrado entre el 16 y 19 de octubre de 2007 (2 Vol.), Valencia, Biblioteca Valenciana, Vol. II., 1063-1071.
  • Martínez Sobrino, A. [2013a]. «La empresa 60 de las Empresas Morales de Juan de Borja. Posible origen textual de la imagen del caracol», Imago, 5, 91-99. <doi: 10.7203/imago.52607>.
  • Martínez Sobrino, A. [2013b]. Estudio y edición crítica de los comentarios de Iodocus Badius Ascensius al poeta satírico Persio, Vitoria-Gasteiz, Anejos de Veleya, Series Minor 30.
  • Mathieu Castellani, G., [1990]. «Le retour de l’embleme», Littérature, 78, Anatomie de l’Emblème, 3-10.
  • Lubomír, K. [1992]. «La ilustración de las Empresas Morales de Juan de Borja: Erasmo Hornick», Ars longa, cuadernos de arte, 3, 9-12.
  • Persio [1988]. Sátiras, R. Cortes (trad.), Madrid, Cátedra.
  • Picinelli, F. [1687]. Mundus Symbolicus in Emblematum Universitate Formatus, Explicatus et tam Sacris, quam profanis Erudiotinibus ac Sententis illustates, Coloniae Agrippinae, Hermanni Demen. [Ed. facsímille, “Emblematische Cabinet. Band VIII”, Hildesheim-New York, Georg. Olms, 1979].
  • Rambla, J. (ed.) [2008]. Los ejercicios espirituales de san Ignacio de Loyola. Una relectura del texto (i), Barcelona, Cristianisme i Justicia.
  • Rodríguez de la Flor, F. [1978]. «La compañía de Jesús: Imágenes y memoria», Hiperión, 3, 62-71.
  • Rodríguez de la Flor, F. [2011]. «Pantalla total. La casa de ejercicios espirituales como locus del imaginario jesuítico», en R. Zafra, J. J. Azanza (eds.), Emblemática transcendente, Pamplona, SEE/ Universidad de Navarra, 719-729.
  • Ruiz Jurado, M. [2010]. «El sacerdocio jesuítico de s. Francisco de Borja (1551-1554)», en Francesc de Borja (1510-1572), home del Renaixement, sant del Barroc. Actes del Simposi Internacional, 391-404; y Revista Borja. Revista de L’institut internacional d’Estudis Borgians, 4, 2013. <http://www.raco.cat/index.php/RevistaBorja/issue/view/19707>.
  • Ryan, M. P. [2008]. El jesuita secreto: San Francisco de Borja, Valencia, Biblioteca Valenciana.