El arte como tecnología de la identidadde la obra a la instalación

  1. Iñaki Martínez de Albeniz 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Zeitschrift:
Papeles de identidad: Contar la investigación de frontera
  1. Vecchioli, Virginia (coord.)
  2. Martinelli Leal, Eduardo (coord.)

ISSN: 1695-6494

Datum der Publikation: 2017

Titel der Ausgabe: El activismo de las víctimas en contextos represivos y democráticos. Lecturas cruzadas

Nummer: 1

Art: Artikel

DOI: 10.1387/PCEIC.16963 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Papeles de identidad: Contar la investigación de frontera

Zusammenfassung

The article presents an itinerary through the Contemporary Basque Art in order to analyze to what extent the visual arts have operated in the Basque social and political context, as technologies of identity, that is, how identity has been produced by certain artistic artifacts. However, it was not until recently, with the advent of the post-avant-garde movement and its assimilation by Basque artists, that these processes of identity construction through art became reflexively part of the repertoire of the artists themselves. The text establishes the dichotomy art-work/installation to asses this jump in the conception both of art and identity (and their mutual relationships): the passage from a modern art based on the production of art-works whose function is to essentially represent or reflect a "way of being”, towards a post-modern art that makes visible the working-process through which something “happens to be” as a result of the mobilization of certain deconstructive artistic resources.

Bibliographische Referenzen

  • Alonso, O. (2013). Perímetros de la obra de arte. Arte y Parte, 107, 168-69.
  • Badiola, T. (2002). Malas formas, Catálogo. Barcelona: MACBA.
  • Badiola, T. (2016). Oteiza. Catálogo Razonado de Escultura. San Sebastián: Editorial Nerea.
  • Bishop, C. (2008). El arte de la instalación y su herencia. Ramona. Revista de Artes Visuales, 78, 46-52.
  • Butler, J. (2007). El género en disputa. Feminismo y subversión de la identidad. Barcelona: Paidós.
  • García Selgas, F. (2007). Sobre la fluidez social. Elementos para una cartografía. Madrid: CIS.
  • Jameson, F. (1998). Teoría de la postmodernidad. Madrid: Trotta.
  • Krauss, R. (1979). The sculpture in the expanded field. October, 8, 30-44.
  • Laclau, E., & Chantal, M. (1987). Hegemonía y estrategia socialista. Hacia una radicalización de la democracia. Madrid: Siglo XXI.
  • Landry, D., & Maclean, G. (Eds.) (1996). The Spivak Reader: Selected Works of Gayati Chakravorty Spivak. Londres: Routledge.
  • Latour, B. (1993). Nunca hemos sido modernos. Ensayo de antropología simétrica. Madrid: Debate.
  • Latour, B. (2001). La esperanza de Pandora. Barcelona: Gedisa.
  • Latour, B. (2011). Some experiments in arts and politics. e-flux journal, 23, 1-7.
  • Martínez de Albeniz, I. (2007). Txomin Badiola’s work as a political device. In T. Badiola (Ed.), The Thinking Form (pp. 125-132). Saint Etienne: Musée d’Art Modern de Saint-Etienne Métropole.
  • MacCannell, D. (2007). La ‘autenticidad representada’ hoy. Revista de Occidente, 314-315, 89-116.
  • Mendizabal, A. (2014). Toma de tierra. Bilbao: Carreras Múgica.
  • O’Doherty, B. (1986). Inside the White Cube: the Ideology of the Gallery Space. Berkeley: University of California Press.
  • Ovejero, F. (2014). El compromiso del creador. Ética de la estética. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
  • Smith, A. D. (2000). Nacionalismo y modernidad. Madrid: ISMO.
  • Stengers, I. (2005). The Cosmopolitical Proposal. In B. Latour & P. Weibel (Eds.), Making Things Public (pp. 994-1003). Massachusetts: MIT Press.