La percepción de los tutores sobre la implicación educativa de las familias inmigrantes en la Comunidad Autónoma del País Vasco

  1. Etxeberria Sagastume, Feli
  2. Intxausti Intxausti, Nahia
Zeitschrift:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Datum der Publikation: 2013

Ausgabe: 24

Nummer: 3

Seiten: 43-62

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Zusammenfassung

This present research seeks to find out the perceptions of teachers/tutors regarding the educational involvement of immigrant families that have children in Primary Education in the Autonomous Community of País Vasco (Spain) . The arrival of pupils of immigrant - origin families has revealed the importance of establishing bridges of interaction and communication between family and school. The empirica l study, of qualitative nature, was carried out with 123 teachers at 24 schools from the three provinces of the Autonomous Community mentioned . The discourse of the teachers underlined that educational involvement of the families was, above all, of academi c nature and involve d also social support. The educational involvement of the famil ies at school was smaller than the one addressed in the home s of those families. In this sense it lied down fundamentally o n the personalised relationship with the teacher, rather than participation in meetings and other activities organized by the school. The teachers believed that educational involvement should include, apart from the academic and socio - affective dimension, the linguistic - cultural one. That responded, in so me extent, to the social and educational bilingual situation of the Education al System from País Vasco , and to the importance tutors attribute to that dimension as a key factor for integration of the inmigrant families.

Bibliographische Referenzen

  • Aguado, T., Buendía, L., Marín, M.A., Soriano, E., Nuevas fórmulas educativas ante la multiculturalidad (2006) Investigación e Innovación Educativa: Algunos Ámbitos Relevantes, pp. 89-146. , A. Delia y T. Escudero (Coords.), Madrid: La Muralla
  • Álvarez, M., Planificación y organización de la acción tutorial (2006) La Acción Tutorial: Su Concepción y Su Práctica, pp. 27-80. , M. Álvarez (Ed.), Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia
  • Álvarez, B., Aguirre, M.E., Vaca, S., Interacción familia-escuela. Análisis de contenido sobre el discurso de docentes y familias (2010) REOP, 21 (2), pp. 320-334
  • Anderson, K.J., Minke, K.M., Parent involvement in education: Toward an understanding of parents' decision making (2007) The Journal of Educational Research, 100 (5), pp. 311-323. , doi: 10.3200/JOER.100.5.311-323
  • Archer-Banks, D.A.M., Behar-Horenstein, L.S., African american parental involvement in their children's middle school experiences (2008) The Journal of Negro Education, 77 (2), pp. 143-156. , doi: 10.1177/0042085907300433
  • Bakker, J., Denessen, E., Brus-Laeven, M., Socio-economic background, parental involvement and teacher perceptions of these in relation to pupil achievement (2007) Educational Studies, 33 (2), pp. 177-192. , doi:10.1080/03055690601068345
  • Bisquerra, R., Tutoría y desarrollo personal (2006) La Acción Tutorial: Su Concepción y Su Práctica, pp. 81-106. , En M. Álvarez (Ed.), Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia
  • Bueno, J.R., Belda, J.F., (2005) Familias Inmigrantes en la Escuela, , Valencia: Universitat de Valencia
  • Dantas, M.L., Manyak, P.C., (2009) Home-school Connections in A Multicultural Society, , New York: Routledge
  • Deplanty, J., Coulter-Kern, R., Duchane, K.A., Perceptions of parents involvement in academic achievement (2007) The Journal of Educational Research, 100 (6), pp. 361-368. , doi:10.3200/JOER.100.6.361-368
  • Deplanty, J., Coulter-Kern, R., Duchane, K.A., Perceptions of parents involvement in academic achievement (2007) The Journal of Educational Research, 100 (6), pp. 361-368. , doi:10.3200/JOER.100.6.361-368
  • Epstein, J.L., School, family, and community partnerships: caring for the children we share (2009) School, Family, and Community Partnerships. Your Handbook for Action. Third Edition, pp. 7-29. , En J. L. Epstein, M. G. Sanders, B. S. Simon, K. Clark, N. Rodriguez y F. L. Van Voorhis (Coords.), London: Sage Publications
  • Etxeberria, F., Intxausti, N., Joaristi, L., Factores que favorecen la implicación educativa de las familias inmigrantes con hijos en educación primaria (2013) Revista Psicodidáctica, 18 (1), pp. 109-136. , doi: 10.1387/RevPsicodidact.5684
  • Etxeberria, F., Karrera, I., Murua, H., Competencias interculturales del profesorado con alumnado inmigrante en el país vasco (2010) REIFOP, 13 (4), pp. 79-94
  • Forest, C., García-Bacete, F.J., (2006) Comunicación Cooperativa Entre la Familia y la Escuela, , Valencia: Nau Llibres
  • Forner, A., Familia-escuela. Entradas y salidas del Sistema Educativo Momentos clave de la tutoría (2006) La Acción Tutorial: Su Concepción y Su Práctica, pp. 133-154. , En M. Álvarez (Ed.), Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia
  • García, E.E., Scribner, K., Cuellar, D., Latinos and early education: Immigrant generational differences and family involvement (2010) Immigration, Diversity and Education, pp. 95-111. , En E. Grigorenko y R. Takanishi (Eds.), New York: Routledge
  • García-Bacete, F.J., Como son y cómo podrían ser las relaciones entre escuelas y familias (2006) Cultura y Educación, 18 (3-4), pp. 247-265
  • García-Bacete, F.J., Martínez-González, R.A., La relación entre los centros escolares, las familias y los entornos comunitarios como factor de calidad de la educación de menores y adultos (2006) Cultura y Educación, 18 (3-4), pp. 213-218
  • Garreta, J., Llevot, N., La relación familia-escuela: ¿una cuestión pendiente? (2007) La Relación Familia-escuela, pp. 9-12. , J. Garreta-Bochaca (Eds.), Lleida: Universidad de Lleida
  • Hoover-Dempsey, K.V., Walker, J.M.T., Sandler, H.M., Whetsel, D., Green, C.L., Wilkins, A.S., Closson, K., Why do parents become involved? Research and findings and implications (2005) The Elementary School Journal, 106 (2), pp. 105-130. , doi: 10.1086/499194
  • Ikuspegiak, Población extranjera en el sistema educativo de la CAPV (2011) Panorámica de la Inmigración, 41, pp. 1-6
  • Lawson, M.A., School-family relations in context. Parent and teacher perceptions of parent involvement (2003) Urban Education, 38 (1), pp. 77-133. , doi:10.1177/0042085902238687
  • Martínez-González, R.A., Pérez-Herrero, M.H., Propuestas metodológicas para una educación de calidad a través de las relaciones entre centros docentes, familias y entidades comunitarias (2006) Cultura y Educación, 18 (3-4), pp. 231-246
  • Padilla, J.L., González, A., Pérez, C., Elaboración del cuestionario (1998) Investigar Mediante Encuestas. Fundamentos Teóricos y Aspectos Prácticos, pp. 115-140. , A. Rojas, J. Fernández, y C. Pérez (Eds), Madrid: Síntesis
  • Redding, S., Qué piensan padres y profesores de la escuela y unos de otros (2006) Cultura y Educación, 18 (3-4), pp. 267-281. , doi: 10.1174/113564006779173028
  • Rodríguez-Brown, F.V., (2009) Home-school Connection, , New York: Routledge
  • Sanz, R., El profesor como tutor: un reto a consolidar el ejercicio profesional de la orientación (2010) REOP, 21 (2), pp. 346-357
  • Taylor, S.J., Bogdan, R., (2009) Introducción A Los Métodos Cualitativos de Investigación, , Barcelona: Paidós
  • Terrén, E., Carrasco, C., Familia, escuela e inmigración (2007) Migraciones, 22, pp. 9-46
  • Uranga, B., Aierdi, X., Idiazabal, I., Amorrortu, E., Barreña, A., Ortega, A., (2008) Hizkuntzak Eta Inmigrazioa, , Bilbao: Ikuspegi- Unesco
  • Vicente, T.L., Población inmigrante en los centros educativos vascos: valoración del personal docente (2007) Inmigración: Miradas y Reflejos, pp. 127-150. , C. Maiztegui y R. Santibañez (Eds.), Bilbao: Universidad de Deusto
  • Vasco, G., (2007) Programa de Interculturalidad y de Inclusión de Alumnado Recién Llegado 2007- 2010, , http://www.hezkuntza.ejgv.euskadi.net/r43-573/es/contenidos/informacion/ dif8/es_2083/adjuntos/PLANaren_aurkezpena_c.pdf, 7 de Marzo de 2010
  • Repetto, E., (2002) La Orientación Intercultural: Problemas y Perspectivas, , http://www.uv.es/soespe/Paz-Repetto.htm, Documentos. Sociedad Española de Pedagogía. Recuperado de, 4 de Octubre de 2012