Propiedades psicométricas del cuestionario de Autoconcepto AF5
ISSN: 0212-9728, 1695-2294
Année de publication: 2011
Volumen: 27
Número: 1
Pages: 109-117
Type: Article
D'autres publications dans: Anales de psicología
Résumé
The aim of this research has been to analyze the psychometric properties of the questionnaire AF5 (García and Musitu, 2001) by means of exploratory and confirmatory factorial analysis in a population of the Basque Country. The sample is composed by 1259 participants between the 12 and 84 years divided in 702 (55.8 %) females and 557 (44.2 %) males. The exploratory factorial analysis was realised by the statistical package SPSS 17.0 and for the confirmatory factorial analysis we used the program LISREL 8.3. The results indicate that the AF5 questionnaire offers higher reliability indexes to = .71. As for the factoriality, so much the analysis factorial exploratory as the analysis factorial confirmatory they indicate that the results do not adjust to the model pentafactorial origi-nally. The model who better adjusts has been one compound for six fac-tors, in which the physical dimension divides in two factors (attractiveness and physical condition).
Références bibliographiques
- Amezcua, J. A. y Pichardo, M. C. (2000). Diferencias de género en autocon-cepto en sujetos adolescentes. Anales de Psicología, 16(2), 207-214.
- Ayora, D. (1997). Factores psicológicos, sociales, estructurales y de rendimiento de la educación físico-deportiva en adolescentes. Tesis doctoral. Valencia: Universi-dad de Valencia.
- Batista, J. M. y Coenders, G. (2000). Modelos de ecuaciones estructurales. Madrid: La Muralla.
- Bentler, P. M. y Bonnet, D. G. (1980). Significance test and goodness of fit in the analysis of covariance structures. Psychological Bulletin, 88, 588-606.
- Boomsma, A. (2000). Reporting analyses of covariance structures. Structural Equation Modelling: A Multidisciplinary Journal, 7(3), 461-483.
- Browne, M. W. (1984). Asymptotically distribution-free methods for the analysis of covariance structures. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 37, 62-83.
- Burns, R. B. (1979). El autoconcepto. Teoría, medición, desarrollo y comportamiento. Bilbao: EGA.
- Cava, M. J. (1998). Elaboración y evaluación de un programa de intervención para la potenciación de la autoestima. Tesis Doctoral. Valencia: Universidad de Valencia.
- Cheung, G. W. y Rensvold, R. B. (2002). Evaluating goodness-of-fit indexes for testing measurement invariance. Structural Equation Modelling, 9, 233-255.
- Esnaola, I. (2005). Elaboración y validación del cuestionario Autokontzeptu Fisikoa-ren Itaunketa (AFI) de autoconcepto físico. Bilbao: UPV/EHU.
- Esnaola, I. (2009). Diferencias de sexo en el autoconcepto físico durante el ciclo vital. Psicología Conductual, 17(2), 365-380.
- Esnaola, I., Goñi, A. y Madariaga, J. M. (2008). El autoconcepto: perspecti-vas de investigación. Revista de Psicodidáctica, 13(1), 69-96.
- Fox, K. R. y Corbin, C. B. (1989). The Physical Self-Perception Profile: development and preliminary validation. Journal of Sports & Exercise Psychology, 11, 408-430.
- García, F. y Musitu, G. (2001). Autoconcepto Forma 5. AF5. Manual. Madrid: TEA.
- García, J. F., Musitu, G. y Veiga, F. (2006). Autoconcepto en adultos de España y Portugal. Psicothema, 18(3), 551-556.
- Gabelko, N. H. (1997). Age and gender differences in global, academic, social and athletic self-concepts in academically talented students. Paper presented at the annual meeting of the American educational research association: Chicago.
- González-Roma, V., Ripol, P., Caballer, A., Ferreres, A., Gil, P. y Peiró, J. M. (1998). Comparación de modelos causales sobre la experiencia de burnt out: un estudio multimuestra. Ansiedad y Estrés, 4(1), 81-95.
- Goñi, A., Ruiz de Azúa, S. y Rodríguez, A. (2006). Cuestionario del Autoconcepto Físico. Manual. Madrid: EOS.
- Goñi, A. y Ruiz de Azúa, S. (2009). La estructura interna del autoconcepto físico. En A. Goñi (Coord.), El autoconcepto físico: psicología y educación (pp. 81-97). Madrid: Pirámide.
- Hagger, M. S., Biddle, S. J. H. y Wang, C. K. J. (2005). Physical self-concept in adolescence: generalizability of a multidimensional, hierarchical model across gender and grade. Educational and Psychological Measurement, 65(2), 297-322.
- Hoyle, R. H. (1995). Structural equation modelling: concepts, issues, and applications. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Hu, L. T., Bentler, P. M. y Kano, Y. (1992). Can test statistics in covariance structure analysis be trusted? Psychological Bulletin, 112, 351-362.
- Infante, G. y Goñi, E. (2009). Actividad físico-deportiva y autoconcepto físico en la edad adulta. Revista de Psicodidáctica 14(1), 49-62.
- James, W. (1890). Principles of psychology. Londres: E. B.
- James, L. R., Mulaik, S. A. y Brett J. M. (1982). Causal analysis: Assumptions, models, and data. Beverly Hills: Sage.
- Jöreskog, K. (1969). A general approach to confirmatory maximum likehood factor analysis. Psychometrika, 34, 183-202.
- Jöreskog, K. y Sörbom, D. (1983). LISREL 8: user ́s guide. Chicago: Scientific Software International.
- Kline, R. B. (1998). Principles and practice of structural equation modelling. New York: Guilford.
- Klomsten, A. T., Skaalvik, E. M. y Espnes, G. A. (2004). Physical self-concept and sports: do gender differences still exist?. Sex Roles, 50, 119-127.
- Lila, M. S. (1995). Autoconcepto, valores y socialización: un estudio intercultural. Tesis Doctoral. Valencia: Universidad de Valencia.
- Llinares, L. (1998). Un análisis contextual de los estilos de socialización familiar y sus relaciones con los valores y el autoconcepto. Tesis Doctoral. Valencia: Universi-dad de Valencia.
- Marchetti, B. (1997). Concetto di se'relazioni familiari e valori. Unpublished Masters Thesis. Universita degli Studi di Bologna, Italy.
- Marsh, H. W. (1996). Positive and negative global self-esteem: A substan-tively meaningful distinction or art factors? Journal of Personality and Social Psychology, 70(4), 810-819.
- Marsh, H. W. y Hau, K. T. (1996). Assessing goodness of fit: When parsimony is undesirable. Journal of Experimental Education, 64, 364-390.
- McDonald, R. P. y Ho, M. R. (2002). Principles and practise in reporting structural equation analyses. Psychological Methods, 7(1), 64-82.
- Mulaik, S. A., James, L. R., Alstine, J. V., Bennett, N., Lind, S. y Stilwell, C. D. (1989). Evaluation of goodness of fit indices for structural equation models. Psychological Bulletin, 105, 430-445.
- Musitu, G. y García, J. F. (2004). Consequences of the family socialization in the Spanish culture. Psicothema, 16, 288-293.
- Núñez, J. L., Martín-Albo, J., Navarro, J. G. y Grijalvo, F. (2007). Análisis de las propiedades psicométricas del cuestionario Autoconcepto Forma 5 en estudiantes universitarios. Estudios de Psicología, 28(3), 333-342.
- Salgado, J. F. e Iglesias, M. (1995). Estructura factorial de la Escala de Auto-estima Rosenberg: un análisis factorial confirmatorio. Psicológica, 16, 441-454.
- Shavelson, R. J., Hubner, J. J. y Stanton, J. C. (1976). Self concept: validation of construct interpretations. Review of Educational Research, 46, 407-441.
- Sudman, S., Bradburn, N. M. y Schwarz, N. (1996). Thinking about answers. San Francisco, USA: Jossey-Bass.
- Tomás, J. M. y Oliver, A. (1999). Rosenberg's self-esteem scale: two factor or method effects. Structural Equation Modelling, 6, 84-98.
- Tomás, J. M. y Oliver, A. (2004). Confirmatory factor analysis of a Spanish multidimensional scale of self-concept. Revista Interamericana de Psicología, 38, 285-293.
- West, S. G., Finch, J. F. y Curran, P. J. (1995). Structural equation models with non-normal variables. En R. H. Hoyle (Ed.), Structural equation modelling: concepts, issues and applications (pp. 56-75). Thousand Oaks, CA, USA: Sage.
- Wylie, R. C. (1979). The self-concept, Volume 2: Theory and research on selected topics. Lincoln, NE: University of Nebraska.
- Young, J. F. y Mroczek, D. K. (2003). Predicting intraindividual self-concept trajectories during adolescence. Journal of Adolescence, 26, 586-600.