La Práctica Artística Contemporánea como Crítica a la Noción de Trabajo en Arte

  1. Cancio Ferruz, Arturo 1
  2. Elorza Ibáñez de Gauna, Concepción 1
  1. 1 Universidad del País Vasco UPV/EHU
Zeitschrift:
BRAC: Barcelona, Research, Art Creation

ISSN: 2014-8992

Datum der Publikation: 2020

Ausgabe: 8

Nummer: 3

Seiten: 244-264

Art: Artikel

DOI: 10.17583/BRAC.2020.3500 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: BRAC: Barcelona, Research, Art Creation

Zusammenfassung

Throughout history, a large number of artists have frequently approached the labor environment and work as subjects for art. However, to a lesser extent, the artistic activity itself has been problematized as labor and/or employment. Nevertheless, in recent times we have attended an in-depth debate about the easements and limitations of artistic activity and its dependence on some established power structures. The text that we develop below raises the repercussions and contradictions of some art projects, which take as a starting point or base on the relationship art/work. Through them, it is possible to notice an awareness of the artists concerning their position in the art system, revealing common practices that highlight its precarity and the lack of a regulatory framework to protect their professional activity. Each one of these ways of proceeding projects reflections and questions we think necessary to review critically since they present sharp comments about the problems we raise in our research.

Bibliographische Referenzen

  • Abbing, H. (2002). Why Artists are Poor? The Exceptional Economy of the Arts, Amsterdam University Press.
  • Aldaz Enrique, M. (2017). Institución Arte y Precariedad: Las prácticas artísticas en la época de la mercantilización de la vida. En Aliaga, J. V. y Navarrete, C. (Eds.) (2017). Producción Artística en Tiempos de Precariado Laboral, pp. 13-39. Tierradenadie Ediciones.
  • Aliaga, J. V. y Navarrete, C. (Eds.) (2017). Producción Artística en Tiempos de Precariado Laboral, Madrid: Tierradenadie Ediciones.
  • Beech, D. (2015). Art and Value. Brill.
  • Belaustegi, L. (2017). Neoliberalismo como cultura: neosujeto, empresa y Estado desigualitarista. Areas. Revista Internacional de Ciencias Sociales, 36, 25-38.
  • Cancio Ferruz, A. (2018). Arte y precariedad. Nociones. Preceptos. Apegos. Contextos. Experiencias (Tesis doctoral). Universidad del País Vasco UPV/EHU.
  • Enguita Mayo, N. (2018). Tiempo de trabajo. Editorial. Concreta, 11, pp. 2-5.
  • Erić, Z. y Vuković, S. (eds.) (2013). Precarious labour in the field of art. On-Curating.Org, 16/13. https://goo.gl/Jr44Rz
  • Gielen, P. (2015). The murmuring of the artistic multitude. Global art, politics and postfordism. Valiz. (3rd. revised and expanded edition. 1st edition, Valiz, 2009).
  • Gill, R. y Pratt, A. (2008). In the social factory? Immaterial labour, precariousness and cultural work. Theory, Culture & Society, 25 (7-8), pp. 1-30.
  • Laval, C., y Dardot, P. (2013). La nueva razón del mundo. Editorial Gedisa.
  • Neilson, B. y Rossiter, N. (2005). From precarity to precariousness and back again: labour, life and unstable networks. The Fibreculture Journal (5), p. 22.
  • Standing, G. (2011). The precariat: the new dangerous class. Bloomsbury Academic.
  • Tsianos, V. y Papadopoulos, D. (2006). Precariedad: un viaje salvaje al corazón del capitalismo corporeizado (Traducción de Mèlich Bolet, G., revisada por Barriendos, J.). Máquinas y subjetivación, Transversal, 11. https://goo.gl/opGE6Y
  • Valenzuela Gutiérrez, E. C. (2014). Deshumanización social y neoliberalismo económico. Cuadernos Fronterizos, 34(11), pp. 61-62.
  • VV. AA. (2017). Precarious work, precarious life. Frame. Journal of Literary Studies, 30(2). Utrecht University
  • Wuggenig, U., Raunig, G. y Ray, G. (eds.) (2011). Critique of creativity: Precarity, subjectivity and resistance in the ‘creative industries’. MayFlyBooks.
  • Aranda J.; Kuan Wood, B. y Vidokle A. (eds.), (2011). Are you working too much? Post-fordism, precarity, and the labour of art. Sternberg Press.
  • Bureau, M-C., Perrenoud, M. y Shapiro, R. (eds.) (2009). L’artiste pluriel. Démultiplier l’activité pour vivre de son art (Vol. 1138). Presses Universitaires du Septentrion.
  • Cancio Ferruz, A. (2015). El arte no existe, o no existe todavía…el arte falta. En Actas del Congreso Real/Virtual ANIAV-2015, http://dx.doi.org/10.4995/ANIAV.2015.1170
  • Colussi, M. (2013, 2 de septiembre). Resiliencia: Un concepto discutible. Aporrea. https://www.aporrea.org/actualidad/a172754.html
  • Cummings, N. y Lewandowska, M. (2000). The value of the things, August/Birkhäuser.
  • Dezeuze, A. (2017). Almost Nothing: Observations on precarious practices in contemporary art. University Press.
  • Echeverría, J., Galarraga, A. y Rocca, L. (2014). Formación y Trayectorias Profesionales de los Artistas Vascos: Resultados de la Encuesta INNOCREA 2013. Servicios editoriales UPV/EHU.
  • Eurostat (2016). Culture statistics 2016. Luxembourg: Publications Office of the European Unión. https://ec.europa.eu/eurostat/documents/3217494/7551543/KS-04-15-737-EN-N.pdf/648072f3-63c4-47d8-905a-6fdc742b8605
  • Gingeras, A. (2004). Alison Gingeras in conversation with Thomas Hirschhorn. En Buchloh, B.H.D., Gingeras, A., Basualdo, C., pp. 8-39. Thomas Hirschhorn. Phaidon.
  • Helguera, P. (2006). Manual de estilo del arte contemporáneo. Tumbona Ediciones, Colección Anómalos.
  • Houellebecq, M. (2011). El mapa y el territorio. Anagrama.
  • Larumbe, J. y Schwarzwalder B. (productores) (2004). La comedia del arte [reportaje], Canal+.
  • Martínez López, J. y Cancio Ferruz, A. (2017). Precariousness and artists: the Spanish case. Izvestiya, (3), pp. 236-251.
  • López, M. Y. (2000). Apropiacionismo y citación en el arte de los años ochenta: Mike Bidlo, Louise Lawler, Sherrie Levine, Sigmar Polke, Richard Prince, David Salle, y Cindy Sherman. Publicacions Universitat de Barcelona.
  • Ortega, A. (2013). Demagogia y propaganda en el arte según Antonio Ortega. Biel Books.
  • Pérez Ibáñez, M. y López-Aparicio, I. (2017). La actividad económica de los/las artistas en España (estudio y análisis). Fundación Antonio Nebrija.
  • Sussman, A. L. (2017, 14 de febrero). Can only rich kids afford to work in the art world? Artsy. https://goo.gl/Ci722o
  • Torre Amerighi, I. (2014). El proceso curatorial como obra de arte; el comisario como artista. Aproximaciones al debate y la crítica en torno a las debilidades, problemáticas y capacidad de transformación de la acción curatorial y el proyecto expositivo en la actualidad. Revista Historia Autónoma, (4), pp. 157-172.
  • Alÿs, F. (1999). To R.L. Recuperado de Dezeuze, 2017. Almost Nothing: Observations on precarious practices in contemporary art. Manchester: Manchester University Press.
  • Art al Quadrat (del Rey, G. y del Rey, M.) (2014). Limbo económico en tres actos. Espaivisor, Valencia, España. http://espaivisor.com/?exposiciones_post=may-day-snow-in-april
  • Kisseleva, O. (2011). My double life. https://www.dailymotion.com/video/xvfva8
  • Long, R. (1967). A line made by walking. Recuperado de Dezeuze, 2017. Almost Nothing: Observations on precarious practices in contemporary art. Manchester: Manchester University Press.
  • López, J. (2004). No tienes ninguna posibilidad. http://www.rayoslopez.com/texts/patinaje-artistico/ y http://www.rtve.es/television/20080217/art-police/314237.shtml
  • Nuñez Gasco, J. (2004). Cinco minutos de crítica de arte. http://www.porta33.com/eventos/content_eventos/javier_nunez_gasco/terra_de_ninguem_obras_02.html y http://www.rtve.es/television/20080217/art-police/314237.shtml
  • Roy, N. e Hyyppä, K. (2013). Instant Art Career. Katowice Street Art Festival. https://www.niklasroy.com/project/156/InstantArtCareer
  • Sierra, S. (2002). Persona diciendo una frase. http://www.dailymotion.com/video/x4ywh9d
  • Stilinović, M. (1978/2917). Artist at work. Recuperado de https://universes.art/es/bienal-venecia/2017/viva-arte-viva/photos-giardini/mladen-stilinovic/
  • Stilinović, M. (2011/2017). Artist at work (again). https://universes.art/es/bienal-venecia/2017/viva-arte-viva/photos-giardini/mladen-stilinovic/