El debate en el aula de dirección de orquesta como mecanismo de aprendizaje individual y colectivo

  1. Margarita Lorenzo de Reizábal
  2. Manuel Benito Gómez
Journal:
Revista Internacional de Educación Musical

ISSN: 2307-4841

Year of publication: 2019

Issue: 7

Pages: 57-68

Type: Article

DOI: 10.1177/2307484119878638 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Internacional de Educación Musical

Sustainable development goals

Abstract

Training in orchestra conducting has traditionally been based on a model of imitation of the maestro where one of the main objectives was the reproduction of that model. However, the European Higher Education Area requires a reorganisation of the traditional roles of teachers and students; to the former it attributes a role in helping and supporting students’ learning and to the latter a more active role committed to their own learning objectives. From this point of view, this research explores the role of debates as mediation of individual and group learning. For this purpose, a hetero-observation scenario has been designed in which a group of 28 students from the 1st year of Orchestral Conducting at a Higher Conservatory of Music in Spain observe and debate the gestural performance of each of them conducting from the podium. The research explores the richness of the debates that took place post-observation and the discursive structure used, showing that such debates have led to advances and improvements in the gestures of the group studied.

Bibliographic References

  • Adamé, A. (2009). Medios audiovisuales en el aula. Revista digital innovación y experiencia educativa, 19, 1-10. Disponible en http://online.aliat.edu.mx/Desarrollo/Maestria/TecEducV2/Sesion5/txt/
  • Blum-Kulka, S. y Snow, C. E. (2009). Introduction: The potential of peer talk. Discourse Studies, 6, 291–306. doi:10.1177/1461445604044290
  • Bodnar, E. N. (2013). The effect of intentional, preplanned movement on novice conductors' gesture (tesis doctoral). Universidad de Washington. handle: 1773/23575.
  • Cambra, M. (1992). Les observacions de classes al servei de la didàctica de la llengua estrangera. Temps d’Educació. 8, 333-354.
  • Damon, W. y Phelps, E. (1989). Critical distinctions among three approaches to peer education. International Journal of E d u c a t i o n a l R e s e a r c h , 5 8 , 9 – 1 9 . d o i : 10.1016/0883-0355(89)90013-X.
  • Daniel, R. (2006). Exploring music instrument teaching and learning environments: video analysis as a means of elucidating process and learning outcomes. Music E d u c a t i o n R e s e a r c h , 8 ( 2 ) , 1 9 1 - 2 1 5 . d o i :10.1080/14613800600779519.
  • Duff, P. A. y van Lier, L. (1997). Observation from an ecological perspective. TESOL Quarterly, 31, 783-787. doi:10.2307/3587762
  • Esteve, O. (2004). La observación en el aula como base para la mejora de la práctica docente. En J. M. Sierra y D. Lasagabaster (Ed.), La observación como instrumento para la mejora de la enseñanza-aprendizaje de lenguas. Lérida: Milenio.
  • Imbernon, F. y Medina, J. L. (2008). Metodología participativa en aula universitaria. La participación del alumnado. Barcelona: Octaedro.
  • Johnston, H. (1993). The use of video self-assessment, Peerassessment, and instructor feedback in evaluating conduncting skills in music student teachers. British Journal of Music Education, 10(1), 57-63. doi: 10.1017/S0265051700001431.
  • León, B., Felipe, E., Iglesias, D., y Latas, C. (2011). El aprendizaje cooperativo en la formación inicial del profesorado de educación Secundaria. Revista de Educación, 351, 715-729. Disponible en http://adicodeporte.es/adicode/images/stories/articulos/articulos-p-deliberada/revista_de_educacion.pdf.
  • Logie, N. (2012). The role of leadership in conducting orchestras (tesis doctoral). Universidad a Distancia del Reino Unido. Disponible en http://oro.open.ac.uk/38069/1/The%20role%20of%20leaders%20hip%20in%20conducting%20orchestras.pdf.
  • Lorenzo de Reizábal, M., y Benito, M. (2018). El aprendizaje de la gestualidad en dirección de orquesta mediante la auto-observación. Revista de Psicodidáctica, 23(2), 144-152. dos: 10.1016/j.psicod.2017.07.006
  • Martínez, R. (2010). La investigación en la práctica educativa: guía metodológica de investigación para el diagnóstico y evaluación en los centros docentes. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Miguel, M. (coord.) (2006). Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. Orientaciones para el profesorado universitario ante el espacio europeo de educación superior. Madrid: Alianza.
  • Nyikos, M. y Hashimoto, R. (1997). Constructivist theory applied to collaborative learning in teacher education: In search of ZPD. The Modern Language Journal, 81(4), 506-517. Disponible en http://lchc.ucsd.edu/mca/Mail/xmcamail.2006_10.dir/att-071/01-Coll_Lng_TED_ZPD.pdf.
  • Parra-Meroño, M. C. y Peña-Acuña, B. (2012). El aprendizaje cooperativo mediante actividades participativas. Anales de la Universidad Metropolitana, 12(2), 15-17. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4193279
  • Philp, J., Adams, R. e Iwashita, N. (2014). Peer interaction and second language learning. Nueva York: Routledge.
  • Ruiz-Bikandi, U. (2007). La auto-observación en clase de lengua como mecanismo colectivo de formación. El discurso protector. Cultura y Educación, 19(2), 165-181. doi:10.1174/113564007780961624.
  • Vygotsky, L. (1978). Mind in society. Cambridge: Harvard University Press.
  • Wajnryb, R. (1992). Classroom observation tasks. Cambridge: Cambridge University Press