El efecto de un programa de pensamiento crítico en el sesgo de representación en estudiantes de Pedagogía.

  1. Carlos Ossa-Cornejo
  2. Alejandro Díaz-Mujica
  3. María Victoria Pérez-Villalobos
  4. Silvia Da Costa-Dutra
  5. Darío Páez-Rovira
Zeitschrift:
Psicología educativa

ISSN: 1135-755X

Datum der Publikation: 2020

Ausgabe: 26

Nummer: 1

Seiten: 87-93

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Psicología educativa

Zusammenfassung

The effect of a critical thinking in cognitive biases aimed for pedagogy students is studied. Ninety-five students from two Chilean universities participated. The method consisted of a test with two probability tasks. A quasi-experimental design with pre and post-test was used, two experimental groups received training in critical thinking, one of them with explicit bias instruction, and it was contrasted with a control group. Data was analyzed through reliability and mean differences statistics. The results indicate differences between pre- and post-test in bias task 2; a significant difference between experimental group with bias training and control group was found. It is concluded that there is a difficulty to modify the cognitive biases and a need to work them explicitly

Informationen zur Finanzierung

Financiaci?n. Esta investigaci?n se desarroll? con el apoyo del proyecto FONDECYT 1161502, Modelo explicativo de la permanencia y el abandono de los estudios universitarios, basado en procesos cognitivo motivacionales?, y CONICYT Chile (CONICYT-PCHA/Doctorado Nacional/2015-21150389).

Bibliographische Referenzen

  • Arrubla, R. (2017). Manejo de la atribución hostil en el aula a partir del currículo educativo especializado. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía RIIEP, 10, 249-275. https://doi. org/10.15332/s1657-107X.2017.0002.11
  • Bensley, D. A. y Spero, R. (2014). Improving critical thinking skills and metacognitive monitoring through direct infusion. Thinking Skills and Creativity, 12, 55-68 https://doi.org/10.1016/j.tsc.2014.02.001
  • Black, B. (2012). An overview of a programme of research to support the assessment of critical thinking. Thinking Skills and Creativity, 7, 122- 133. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2012.04.003
  • Butler, H. A. (2012). Halpern critical thinking assessment predicts realworld outcomes of critical thinking. Applied Cognitive Psychology, 26, 721-729. https://doi.org/10.1002/acp.2851
  • Brugos Miranda, D. (2017). Los procedimientos de modificación de sesgos cognitivos (MSC) y su aplicación en el tratamiento de la psicopatología. I Congreso Virtual Internacional de Psicología. Recuperado de http:// congresopsicologia.psiquiatria.com
  • Cárdenas, M. y Arancibia, H. (2014). Statistical power and effect size calculating in G*Power. Salud & Sociedad, 5, 210-224. Recuperado de http:// www.redalyc.org/pdf/4397/439742475006.pdf
  • Croskerry, P. (2003). The importance of cognitive errors in diagnosis and strategies to minimize them. Academic medicine, 78, 775-780. https:// doi.org/10.1097/00001888-200308000-00003
  • Da Costa, S. (2016). Resultados sobre tareas de sesgos de representación (manuscrito sin publicar).
  • Davies, M. (2013). Critical thinking and the disciplines reconsidered. Higher Education Research & Development, 32, 529-544. https://doi.or g/10.1080/07294360.2012.697878
  • Ding, L. (2014). Verification of causal influences of reasoning skills and epistemology on physics conceptual learning. Physical Review Physics Education Research, 10, 023101- 023105. Recuperado de https://journals.aps.org/prper/pdf/10.1103/PhysRevSTPER.10.023101
  • Duque, A., López-Gómez, I., Blanco, I. y Vázquez, C. (2015). Modificación de sesgos cognitivos (MSC) en depresión: una revisión crítica de nuevos procedimientos para el cambio de sesgos cognitivos. Terapia Psicológica, 33, 103-116. https://doi.org/10.4067/S0718-48082015000200005
  • Echeburúa, E. y Fernández-Montalvo, J. (2009). Evaluación de un programa de tratamiento en prisión de hombres condenados por violencia grave contra la pareja. International Journal of Clinical and Health Psychology, 9, 5-20.
  • Fiedler, K. y Von Sydow, M. (2015). Heuristic and biaises: Beyond Kahneman and Tversky. In M.W. Eysenck y D. Groome (Eds.). Cognitive Psychology: Revisiting classic studies (pp. 146-161). London, UK: Sage Publishing.
  • Gelder, T. V. (2005). Teaching critical thinking: Some lessons from cognitive science. College Teaching, 53. 41-48. https://doi.org/10.3200/ CTCH.53.1.41-48
  • Gutiérrez, D. y Gómez, P. (2012). El pensamiento crítico en la praxis andragógica desde la perspectiva de Paulo Freire. Ciencias de Gobierno, 5(2). Recuperado de http://www.izepes.org.ve/revista/index.php?journal=cienciasdegobierno&page=article&op=view&path%5B%5D=54
  • Gutiérrez-Braojos, C., Salmerón-Vilchez, P., Martín-Romera, A. y Salmerón, H. (2013). Efectos directos e indirectos entre estilos de pensamiento, estrategias metacognitivas y creatividad en estudiantes universitarios. Anales de Psicología, 29, 159-170.
  • Hawes, G. (2003). Pensamiento crítico en la formación universitaria (documento de trabajo 2003/6). Proyecto Mecesup TAL 0101. Recuperado de http://www.pregrado.utalca.cl/docs/pdf/documentos_interes/Pensamiento%20Critico%20en%20la%20Formacion%20Universitaria.pdf
  • Kahneman, D. (2012). Pensar rápido, pensar despacio. Barcelona: Debate.
  • Marin, L. y Halpern, D. (2011). Pedagogy for developing critical thinking in adolescents: Explicit instruction produces greatest gains. Thinking Skills and Creativity, 6, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2010.08.002
  • Martín, L. y Álvarez, A. (2000). Sesgos cognoscitivos del gerente: su influencia en la toma de decisiones. Revista Cubana de Salud Pública, 26(1), 5-11. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086434662000000100001&lng=es&tlng=es
  • Martínez, M. y Belloch, A. (2004). Efectos de un tratamiento cognitivo-conductual para la hipocondría en los sesgos atencionales. International Journal of Clinical and Health Psychology,4, 299-311.
  • Miranda, C. (2003). Critical thought in basic general education in Chile: An impact study. Estudios Pedagógicos, 29, 39-54. https://doi.org/10.4067/ S0718-07052003000100003
  • Moran, D. J. y Tai, W. (2001). Reducing biases in clinical judgment with single subject treatment design. The Behavior Analyst Today, 2, 196-203. https://doi.org/10.1037/h0099930
  • Morewedge, C. K., Yoon, H., Scopelliti, I., Symborski, C. W., Korris, J. H. y Kassam, K. S. (2015). Debiasing decisions improved decision making with a single training intervention. policy. Insights from the Behavioral and Brain Sciences, 2. 129-140. https://doi.org/10.1177/2372732215600886
  • Muñoz, A. (2011). The influence of cognitive biases in the judicial decisions: The human factor An approach. Revista para el Análisis de Derecho. Recuperado de http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1838370
  • Nieto, A. M. (2002). Heurísticos y decisión. En E. Díez, C. Saiz y A. M. Nieto (Eds.), Pensamiento crítico (pp. 215-231). Madrid, España: Ediciones Pirámide.
  • Olivares, S., Saiz, C. y Rivas, S. (2013). Motivar para pensar críticamente. Electronic Journal of research in Educational Psychology, 11, 367-394. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2931/293128257004.pdf
  • Ossa, C. (2017). Impacto de un programa de pensamiento crítico en la investigación y habilidades de pensamiento probabilístico en estudiantes de pedagogía (tesis para optar al grado de doctor en Psicología). Universidad de Concepción, Chile.
  • Ossa, C., Díaz, A., Bruna, D. y Cifuentes, F. (2016). Relación entre habilidades de indagación, razonamiento probabilístico y sesgo de representatividad en estudiantes de pedagogía. INNOVARE. Revista Electrónica de Educación Superior, 1(2), 109-128. Recuperado de http://innovare.udec. cl/wp-content/uploads/2017/01/0719-7500.2016.11.pdf
  • Ossa, C., Lepe, N., Díaz, A., Merino, J. y Larraín, A. (2018). Programas de pensamiento crítico en la formación de docentes iberoamericanos. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 4(22), 443-462. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8432
  • Páez, D., Villarreal, M., Echeverría, A. y Valencia, J. (1987). Cognición social: esquema y función cognitiva aplicada al mundo social. En D. Páez. (Ed.), Pensamiento, individuo y sociedad. Cognición y representación social. Madrid, España: Editorial Fundamentos.
  • Prieto Galindo, F. H. (2018). El pensamiento crítico y autoconocimiento. Revista de filosofía, 74, 173-191. https://doi.org/10.4067/S0718- 43602018000100173
  • Raglan G. y Schulkin J. (2014). Decision making, mindfulness, and mood: How mindfulness techniques can reduce the impact of biases and heuristics through improved decision making and positive affect. Journal of Depression and Anxiety 4, 168. https://doi.org/10.4172/2167- 1044.1000168
  • Ríos, M., Durante, E., Eymann, A. y Argibay, P. (2014). Cognición implícita: un factor para considerar en la educación médica. Archivos Argentinos de Pediatría, 112, 59-64. https://doi.org/10.5546/aap.2014.59
  • Rodríguez, E. (2012). Toma de decisiones: la economía conductual (trabajo de fin de Master). Universidad de Oviedo, Departamento de Empresas. Oviedo, España. Recuperado de http://digibuo.uniovi.es/dspace/bitstream/10651/13074/1/Trabajo%20fin%20de%20m%C3%A1ster%20Eduardo%20Rodr%C3%ADguez%20Quintana.pdf
  • Sá, W. C., West, R. F. y Stanovich, K. E. (1999). The domain specificity and generality of belief bias: Searching for a generalizable critical thinking skill. Journal of Educational Psychology, 91. 497-510. https://doi. org/10.1037/0022-0663.91.3.497
  • Saénz, C. (1998). Sesgos en el razonamiento probabilístico y efectos de la instrucción estadística elemental. Suma, 28, 37-52
  • Saiz, C. (2017). Pensamiento crítico y cambio. Madrid, España: Editorial Pirámide
  • Saiz, C. y Rivas, S. (2011). Evaluation of ARDESOS program an initiative to improve critical thinking skills. Journal of Scholarship of Teaching and Learning, 11(2), 34-51. Recuperado de https://josotl.indiana.edu/article/viewFile/1816/1813
  • Tiruneh, D. T., Verburgh A. y Elen, J. (2014). Effectiveness of critical thinking instruction in higher education: A systematic review of intervention studies. Higher Education Studies, 4, 1-17. https://doi.org/10.5539/hes. v4n1p1
  • Tung, C. A. y Chang, S. Y. (2009). Developing critical thinking through literature reading. Feng Chia Journal of Humanities and Social Sciences, 19, 287-317. Recuperado de http://www.cocd.fcu.edu.tw/wSite/publicfile/Attachment/f1262069682958.pdf
  • West, R. F., Toplak, M. E. y Stanovich, K. E. (2008). Heuristics and biases as measures of critical thinking: Associations with cognitive ability and thinking dispositions. Journal of Educational Psychology, 100, 930-941. https://doi.org/10.1037/a0012842
  • Yang, Y. T. (2012). Cultivating critical thinkers: Exploring transfer of learning from pre-service teacher training to classroom practice. Teaching and Teacher Education, 28, 1116 -1130. https://doi.org/10.1016/j. tate.2012.06.007
  • Kahneman, D., Slovic, P. y Twersky, A. (1982). Judgement under uncertainty: Heuristics and biases. New York, NY: Cambridge University Press.
  • León, F. (2014). Sobre el pensamiento reflexivo, también llamado pensamiento crítico. Propósitos y Representaciones, 2 (1), 161-214. https://doi.org/10.20511/pyr2014.v2n1.56