Cuerpo y espíritu tipográfico en el proyecto de diseño de “EHU Tipografia”

  1. Herrera Fernández, Eduardo
  2. Fernández Iñurritegui, Leire
  3. Pérez Mena, María
Zeitschrift:
ArDIn: Arte Diseño Ingeniería

ISSN: 2254-8319

Datum der Publikation: 2014

Nummer: 3

Seiten: 1-17

Art: Artikel

Andere Publikationen in: ArDIn: Arte Diseño Ingeniería

Zusammenfassung

Letter forms are ideas about how things are. In other words, they are the soul that flourishes behind a word’s body. From this premise, this article shows those conceptual principles which have been the basis in the design of EHU typeface. This project arose as a request of designing a custom typeface for University of Basque Country, as part of its corporate visual identity management. For this propose, pointing at a sensitive energy from letterforms’ body, we turn to aesthetic speculations on the form to which Eduardo Chillida gave material form. In the artistic production of Chillida, we find a subtle coincidence with some vital fundamentals in type design as far as his approach into the form is concerned, in which geometric accuracy is defeated by a sort of organic sensitivity that depart from the core of the structure —cursus—, from the dialogue between fullness and emptiness —form/counterform—, from the impetus and spontaneity —character—, or from the plastic language statement within the differentiated culture environment we live —identity—.

Bibliographische Referenzen

  • Álvarez, Mª. S. (2010). Oteiza y Chillida: La escultura vasca entre el proyecto moderno y la impronta del pasado. Euskonews. Recuperado de euskonews.com/0270zbk/gaia20703es.html
  • Bardavio, J. M. (1975). La versatilidad del signo, Madrid: Alberto Corazón ed.
  • Chillida, L. (2005). La expresión material-tridimensional de conceptos matemáticos en la obra de Eduardo Chillida. SIGMA, (27).
  • Herrera, E. (2008). Diseño: cuerpo y espíritu, Fabrikart. Arte, Tecnología, Industria, Sociedad, (8), p. 149.
  • Noordzij, G. (2009). El trazo: teoría de la escritura. Valencia: Campgràfic. Satué, E. (2007). Arte en la tipografía y tipografía en el arte. Compendio de tipografía artística. Madrid: Ediciones Siruela.
  • Van der Koelen. (1997). Eduardo Chillida. OPUS P.II. Catálogo completo de la obra gráfica. 1973-1985. München: Chorus-Verlag.
  • VV.AA. (2003). Elogio del horizonte. Conversaciones con Eduardo Chillida. Barcelona: Ediciones Destino.
  • VV.AA. (1993). Rubén Fontana. Barcelona: Gustavo Gili.