Hábitos y valores del alumnado en centros de primaria de alta eficacia escolar

  1. Azkarate-Morales, Ander 1
  2. Bartau-Rojas, Isabel 1
  3. Lizasoain-Hernández, Luis 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Revue:
ESE: Estudios sobre educación.

ISSN: 1578-7001

Année de publication: 2019

Titre de la publication: Investigar y promover la educación del carácter

Número: 37

Pages: 199-222

Type: Article

DOI: 10.15581/004.37.199-222 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: ESE: Estudios sobre educación.

Résumé

Multiple research works conclude that values education is essential for any effective teaching, helps to improve students´ learning and their socioemotional well-being. The objective of this work is to fi nd evidence of the relationship between values education and school effectiveness in elementary schools in the Basque Country. In addition, it will identify the habits and values of elementary school students enrolled in those effective schools with a higher mean score than could be expected once the effects of contextual variables have been monitored by linear hierarchical models, and will pinpoint good practices in the area. A questionnaire was distributed among 391 students (51.9% boys and 48.1% girls) and semistructured interviews were carried out with management teams from three of the schools. The results confi rm that students assess their learning of habits and values positively, but signifi cant differences were found depending on the gender of the participants. Cooperative learning is the strategy most commonly used to teach values in the classrooms. This study offers pedagogical consequences stemming from the different perceptions of habits and values, as well as from a stereotypical performance of the genders.

Références bibliographiques

  • Ararteko (2009). Transmisión de valores a menores. Vitoria-Gasteiz: Ararteko.
  • Arthur, J., Kristjánsson, K., Harrison, T., Sanderse, W. y Wright, D. (2017). Teaching Character and Virtue in Schools. New York: Routledge.
  • Barba, B. (2007). Experiencia y construcción personal de la moralidad. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 12(35), 1209-1239.
  • Benninga, J., Berkowitz, M., Kuehn, P. y Smith, K. (2003). The relationship of character education implementation and academic achievement in elementary schools. Journal of Research in Character Education, 1(1), 19-32.
  • Berkowitz, M. y Bier, M. (2007). What works in character education? Journal of Research in Character Education, 5, 29-48.
  • Bernabé Villadre, M. (2013). Legislación educativa española y educación en valores. Dedica. Revista de Educação e Humanidades, 4, 257-267.
  • Bolívar Botia, A. (2007). Educación para la ciudadanía: algo más que una asignatura. Barcelona: Graó.
  • Brown. D. (2010). Giving Voice to the Impacts of Values Education - The Final Report of the Values in Action Schools Project (VASP). Melbourne: Education Services Australia Ltd.
  • Buxarrais, M. R. (1996). Los medios de comunicación y la educación en valores. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 18(1), 153-183.
  • Carlo, G. y Randall B. (2002). The development of a measure of prosocial behaviors for late adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 31(1), 31-45.
  • Carr, D. (2005). Personal and interpersonal relationships in education and teaching: A virtue ethical perspective. British Journal of Educational Studies, 53(3), 255-271.
  • Carr, D. (2006). Professional and personal values and virtues in teaching. Oxford Review of Education, 32(2), 171-183.
  • Elias, M., Zins, J., Weissberg, R., Frey, K., Greenberg, M., Haynes, N., Kessler, R., Schwab-Stone, M. y Shriver, T. (1997). Promoting social and emotional learning: guidelines for educators. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD).
  • Esquith, R. (2003). There are no shortcuts. New York: Pantheon Books.
  • Fuentes, J. L. (2018). Educación del carácter en España: causas y evidencias de un débil desarrollo. Estudios sobre Educación, 35, 353-371.
  • Gallach, M. J. y Catalán, J. P. (2014). Aprendizaje Cooperativo en Primaria: Teoría, Práctica y Actividades Concretizadas. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 28, 109-133.
  • García, M., Cabanillas, G. A., Morán, V. E. y Olaz, F. O. (2014). Diferencias de género en habilidades sociales en estudiantes universitarios de Argentina. Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social “Disertaciones”, 7(2), 114-135.
  • García, R., Traver, J. A. y Candela, I. (2001). Aprendizaje cooperativo: fundamentos, características y técnicas. Madrid: CCS.
  • Garaigordobil, M. y Maganto, C. (2011). Empatía y resolución de conflictos durante la infancia y la adolescencia. Revista Latinoamericana de Psicología, 43(2), 255-266.
  • Gerbner, G., Gross, L., Morgan, M. y Signorielli, N. (1994). Growing up with television: The cultivation perspective. En J. Bryant y D. Zillmann (Eds.), Media effects: Advances in theory and research (pp. 17-41). Hillsdale: Lawrence Erlbaum.
  • González, B. (1999). Los estereotipos como factor de socialización en el género. Comunicar, 12, 79-88.
  • Halliday, J. (1998). Technicism, reflective practice and authenticity in teacher education. Teaching and Teacher Education, 14(6), 597-605.
  • Hartup, W. (1992) Having Friends, Making Friends, and Keeping Friends: Relationships as Educational Contexts. Urbana: ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education.
  • Heintz, S., Kramm, C. y Ruch, W. (2019). A meta-analysis of gender differences in character strengths and age, nation, and measure as moderators. The Journal of Positive Psychology, 14(1), 103-112.
  • Hoffman, M. L. (1987). La aportación de la empatía a la justicia y al juicio moral. En N. Eisenberg y J. Strayer (Eds.), La empatía y su desarrollo (pp. 59-93). Bilbao: Desclée de Brouwer.
  • Jiménez, A. y Sanz, A. (2015). Hábitos y valores: un área de mejora para los centros. Participación educativa, 4(6), 81-89.
  • Jordán, J. A. (2003). Influencia tácita del profesor y educación moral informal. Revista española de pedagogía, 61(224), 153-171.
  • Lind, G. (2007). La moral puede enseñarse: Manual teórico-práctico de la formación moral y democrática. México: Trillas.
  • Llinares, L. (2003). Las prioridades de valor en la adolescencia: diferencias en función del sexo y la edad. Informació Psicológica, 81, 55-62.
  • Lizasoain, L. y Angulo, A. (2014). Buenas prácticas de escuelas eficaces del País Vasco. Metodología y primeros resultados. Participación Educativa, 3(4), 17-28.
  • Lovat, T. (2017a). Values education as good practice pedagogy: Evidence from Australian empirical research. Journal of Moral Education, 46(1), 88-96.
  • Lovat, T. (2017b). No Surprise in the ‘Surprise Effect’ of Values Pedagogy: An Edusemiotic Analysis. En Edusemiotics - A Handbook (pp. 93-106). Melbourne: Springer Singapore.
  • Lovat, T. y Clement, N. (2008). Quality teaching and values education: Coalescing for effective learning. Journal of Moral Education, 37(1), 1-16.
  • Lovat, T. y Toomey, R. (Eds.) (2009). Values education and quality teaching: The double helix effect. Newcastle: Springer.
  • Lovat, T., Clement, N., Dally, K. y Toomey, R. (2011). The impact of values education on school ambience and academic diligence. International Journal of Educational Research, 50(3), 166-170.
  • Maeso, F. (2008). La TV y la educación en valores. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 16(31), 417-421.
  • Marina, J. A. (2010). La educación del talento. Barcelona: Ariel.
  • Martínez, F., Lizasoain, L., Castro, M. y Joaristi, L. (2017). Selección de escuelas de alta y baja eficacia en Baja California (México). Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(2), 38-53.
  • Martínez, M., Esteban, F. y Buxarrais, M. R. (2011). Escuela, profesorado y valores. Revista de educación, nº extraordinario, 95-113.
  • Morales, F. (2012). Diferencias por sexo y edad en actitudes hacia temas morales en estudiantes de educación secundaria. RIDE: Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 2(4), 183-197.
  • Namakforoosh, M. (2000). Metodología de la investigación. México: Limusa.
  • OCDE (2017). PISA 2015 Context Questionnaires Framework. En PISA 2015 Assessment and Analytical Framework: Science, Reading, Mathematic, Financial Literacy and Collaborative Problem Solving (pp. 103-129). París: OECD Publishing.
  • Oyarzún, G., Estrada, C., Pino, E. y Oyarzún, M. (2012). Habilidades sociales y rendimiento académico: Una mirada desde el género. Acta Colombiana de Psicología, 15(2), 21-28.
  • Quecedo, R. y Castaño, C. (2002). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de Psicodidáctica, 14, 5-39.
  • Pacheco, J. A., Zorrilla, M. A., Céspedes, P. y de Ávila, M. J. (2007). Plan de Orientación y Acción Tutorial para Educación Primaria. Extraído de: http://www.orientacionandujar.es/wp-content/uploads/2012/09/Programa-de-tutoriaprimaria- Orienta-Gades.pdf
  • Padilla, L., Guzmán, C., Lizasoain, L. y García-Medina, A. M. (2018). Eficacia escolar y aspiraciones educativas en el bachillerato: Un estudio longitudinal contextualizado en Aguascalientes, México. Revista mexicana de investigación educativa, 23(78), 687-709.
  • Parra, J. M. (2003). La educación en valores y su práctica en el aula. Tendencias pedagógicas, 8, 69-88.
  • Pereria, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, 15(1), 15-29.
  • Pérez, P., Cánovas, P. y Gervilla, E. (2000). Valores, actitudes y competencias básicas del alumno en la enseñanza obligatoria. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 11, 53-83.
  • Retuerto, A. (2004). Diferencias en empatía en función de las variables género y edad. Apuntes de psicología, 22(3), 323-339.
  • Rodríguez, D. y Valldeoriola, J. (2012). Metodología de la investigación. México: Red Tercer Milenio.
  • Sánchez, P. (2015) La formación de valores en los educandos. CUMBRES, Revista Científica, 1(2), 38-43.
  • Swartz, R., Costa, A., Beyer, B., Reagan, R. y Kallick, B. (2007). Thinking Based Learning. New York: Teacher´s College Press.
  • Valles, M. (2002). La entrevista cualitativa. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • Vargas, P. y Orozco, R. (2004). La importancia de la educación física en el currículum escolar. Revista Intercedes, 5(7), 119-130.
  • Zbar, V., Brown, D., Bereznicki, B. y Hooper, C. (2003). Values education study: Final report. Melbourne: Curriculum Corporation.