Dimensiones para la evaluación de aprendizajes en APPs sobre patrimonio

  1. Kortabitarte Egido, Aroia
  2. Ibáñez Etxeberria, Alex
  3. Luna, Ursula
  4. Vicent, Naiara
  5. Gillate Aierdi, Iratxe
  6. Molero Otero, Begoña
  7. Kintana Goiriena, Jurgi
Revue:
Pulso: revista de educación

ISSN: 1577-0338 2445-2866

Année de publication: 2017

Número: 40

Pages: 17-33

Type: Article

D'autres publications dans: Pulso: revista de educación

Résumé

The following paper proposes a set of dimensions for the assessment of learning via APPs related to the field of heritage. The dimensions were created after conducting a literature review about learning assessment in virtual environments, and more specifically in APPs; and also about Heritage Education mediated by mobile devices. The tools and standards used in these studies helped us to adopt, adapt and create new indicators for this study in order to clarify and understand the current situation and relation between Heritage Education and software applications or APPs. The dimensions proposed are related to five areas: (1) metadata; (2) technical aspects; (3) information and communication; (4) teaching and learning processes; and (5) collection information about heritage.

Références bibliographiques

  • Aparici, R. y Silva, M. (2012). Pedagogía de la interactividad. Comunicar. Revista Científica iberoamericana de la comunicación y educación, 38, 51-58.
  • Asenjo, E. (2014). Aprendizaje informal y nuevas tecnologías: análisis y medición del constructo de interactividad en contextos de exposición del patrimonio. Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Madrid.
  • Asensio, M. y Asenjo, E. (2011). Lazos de luz azul: Museos y tecnologías 1, 2 y 3.0. UOC
  • Brazuelo, F. y Gallego, D. J. (2011). Mobile learning: Los dispositivos móviles como recurso educativo. Sevilla: Eduforma.
  • Burbules, N. (2012). El aprendizaje ubicuo y el futuro de la enseñanza.Encounters/Encuentros/RencontresonEducation, 13, 3-14.
  • Cabero Almenara, J. y López Meneses, E. (2009a). Descripción de un instrumento didáctico para el análisis de modelos y estrategias de enseñanza de cursos universitarios en red (A.D.E.C.U.R). Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación. 34, 13-30.
  • Cabero Almenara, J. y López Meneses, E. (2009b). Evaluación de materiales multimedia en red en el espacio europeo de educación superior (EEES). Barcelona:Davinci.
  • Chen, C.C y Huang, T.C. (2012). Learning in a u-Museum: Developing a context-aware ubiquitous learning environment. Computer&Education. 59. 873-883.
  • Crescenzi, L. y Grané, M. (2016) Análisis del diseño interactivo de las mejores APPs educativas para niños de cero a ocho años. Comunicar: Revista Científica Iberoamericana De Comunicación Y Educación, 46, 77-85.
  • Coenen, T., Mostmans, L. y Naessens, K. (2013). MuseUs: Case study of a pervasive cultural heritage serious game. Journal con Computing & Cultural Heriage 6 (2), 8.
  • Economou, M. y Meintani, E. (2011). Promising beginnings? Evaluating museum mobile phone APPs. Artículopresentadosen el congreso Re-thinking technology in museums. Emerging Experiences, University of Limerick. Ireland. Recuperado de www.idc.ul.ie/techmuseums11/paper/paper8.pdf /
  • Fontal, O (2015).The Spanish Heritage Education Observatory. Cultura y Educación, 28(1), 254. Doi:10.1080/11356405.2015.1110374.
  • Fontal, O.E Ibáñez-Etxeberria, A. (2017). La investigación en Educación Patrimonial. Evolución y estado actual a través del análisis de indicadores de alto impacto. Revista de educación, 375, 184-214.
  • Grevtsova, I. (2013). El patrimonio urbano al alcance de la mano: arquitectura, urbanismo y APPs. Her&Mus. Heritage y Museography, 13, 36-43.
  • Guerrero, C. (2015). UMUMOOC Una propuesta de indicadores de calidad pedagógica para la realización de cursos MOOC. Campus Virtuales, 4(2), 70-76.
  • Ibáñez-Etxeberria, A., Vicent, N., y Asensio, M. (2012). Aprendizaje informal, patrimonio y dispositivos móviles. Evaluación de una experiencia en educación secundaria. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales26, 3-18.
  • Ibáñez-Etxeberria, A., Vicent, N., Asensio, M., Cuenca, J. M. y Fontal, O. (2014). Learning in archaeological sites with mobile devices. Munibe, 65, 313-321.
  • Imbert-Bouchard D., Llonch N., Martín Piñol, C. y Osácar, E. (2013). Turismo cultural y APPs. Un breve panorama de la situación actual. Her&Mus. Heritage y Museography, 13, 44-54.
  • Hernández Ramírez, J. (2014). Instrumento para la valoración preliminar del uso de las APPs en educación primaria. En J. J. Maquilón Sánchez, A. Escarbajal Frutos y R. Nortes Martínez-Arter (Eds.), Vivencias innovadoras en las aulas de primaria (pp. 273-286). Murcia: Universidad de Murcia
  • Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación.Madrid: Ediciones de la Torre.
  • Kind, T.; Evans y. (2015) Social media for lifelong learning. International Review of Psychiatry, 27, 2, 124-132.
  • Kukulska-Hulme, A. (2007). Mobile Usability in Educational Contexts: What have we learnt? The International Review of Research in Open and Distributed Learning, l8, 2. Recuperado de http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/rt/printerFriendly/356/879
  • Lave, J. y Wenger, E (1991). Situated Learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge university press.
  • Lee, C-Y. y Cherner, T. S. (2015). A comprehensive evaluation rubric for assessing instructional APPs. Journal of Information Technology Education: Research, 14, 21-53.
  • Li, C. (2010). Understand Your Customers’ Social Behaviors. Recuperado de http://www.slideshare.net/charleneli/understand-your-customers-social-behaviors
  • López Benito, Mª V. (2014). Estudio exploratorio sobre la interpretación didáctica del arte en el museo a través de tecnologías móviles. Tesis Doctoral. Universitat de Barcelona.
  • López Benito, V., Martínez Gil, T. y Santacana, J. (2014). Aplicaciones: ¿también instrumentos educativos para descodificar el mundo de los museos y la cultura? En J. Santacana y V. López Benito (Coord.), Educación, tecnología digital y patrimonio cultural. Para una educación inclusiva (pp.71-84). Gijón: Ediciones Trea.
  • Maldonado, M. S. (2015). Educación patrimonial y redes sociales. Análisis y evaluación de acciones en los medios de comunicación social para la definición de una cartografía educativa. Tesis doctoral. Universidad de Valladolid.
  • Martín Cáceres, M. y Cuenca López, J. M. (2015). Educomunicación del patrimonio. Educatio Siglo XXI,33(1), 33-54.
  • Mayer, R. E. (2009). Multimedia learning. New York: Cambridge University Press.
  • Osuna, S. (2011). Aprender en la Web 2.0. Aprendizaje colaborativo en comunidades virtuales. La Educ@cion. Revista Digital, 45, 1-19. Recuperado de http://www.educoas.org/portal/La_Educacion_Digital/laeducacion_145/articles/ART_osuna_ES.pdf
  • Prakash, E. C.y Rao, M. (2015). Transforming learning and IT management through gamification.Switzerland: Springer International Publishing.
  • Sampson, D.G.yZervas, P. (2013). Context-aware adaptative and personalized Mobile Learning Systems. En D.G Sampson, P. Isaias, D.Ifenthaler y M. Spector, (Eds.), Ubiquitous and Mobile Learning in the Digital Age. 3-17. New York: Springer.
  • Siemens, G. (2004). Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. Recuperado dehttp://www.elearnspace.org/Articles/connectivism.htm.
  • Sharples, M., Taylor, J. y Vavoula, G. (2006). A theory of learning for the Mobile Age. En R. Andrews y C. Haythornthwaite, The Sage Handbook of e-learning research (pp. 221-247). Sage Publications.
  • Sheedy, A. (2008). Handbook on Citizen Engagement: Beyond Consultation. Recuperado de www.cprn.org/documents/49583_EN.pdf
  • Tallon, L. (2008). Introduction: Mobile, Digital and Personal. En L. Tallon y K. Walker (Eds.), Digital technologies and the Museum Experience: handheld guides and other media (pp. 13- 25). Altamira Press.
  • Trepat, C. y Rivero, M. P. (2010). Didáctica de la historia y multimedia expositiva. Barcelona: Graó.
  • UNESCO (2013).Enfoques estratégicos sobre las TICs en educación en América Latina y el CaribeRecuperado de:www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/.../ticsesp.pdf
  • Vicent, N. (2013). Evaluación de un programa de Educación Patrimonial basado en tecnología móvil. Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Madrid.
  • Vicent, N., Ibáñez-Etxeberria, A. y Asensio, M. (2015). Evaluation of heritage education technology-based programs. Virtual ArchaeologyReview, 6, 13, 20-27.
  • Villalonga, C. y Marta-Lazo, C. (2015). Modelo de integración educomunicativa de "APPs" móviles para la enseñanza y aprendizaje. Píxel-Bit. Revista De Medios y Educación, 46, 137-153. doi:http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.09
  • Vincent, T. (2012). Ways to Evaluate Educational APPs [Blog]. Learning in hand with Tony Vincent. Recuperado de http://learninginhand.com/blog/ways-to-evaluate-educational-APPs.html /
  • Webb, N. L. (1997). Criteria for Alignment of Expectations and Assessments in Mathematics and Science Education. National Institute for Science EducationUniversity of Wisconsin-Madison, monographic nº8. Recuperado de facstaff.wceruw.org/normw/WEBBMonograph6criteria.pdf
  • Wicks, S. (2015). The value of Mobile Phones in Heritage Interpretation. Fournace Journal. Recuperado dehttps://furnacejournal.files.wordpress.com/2015/09/wicks.pdf