Las pensiones en Españasituación y alternativas de reforma

  1. Ignacio Zubiri 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Zeitschrift:
Papeles de economía española
  1. Lago Peñas, Santiago (coord.)
  2. Martínez Vázquez, Jorge (coord.)

ISSN: 0210-9107

Datum der Publikation: 2016

Titel der Ausgabe: Gasto público en España: presente y futuro

Nummer: 147

Seiten: 167-187

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Papeles de economía española

Zusammenfassung

The pension reform in Spain has been just a reduction of pensions until they equal existing revenues. The initial pension has been cut and the retirement period reduced. And now there is an automatic adjustment rule which implies that pensions will decrease as much as needed to attain a balanced budget. The rule implies that, in the medium and even in the long run, the real value of pensions will decrease continuously. The reforms assume that future pensioners don´t have any rights and that they have to bear all the cost of ageing. In the end, this will lead to a society aged and impoverished. To avoid that and respect the rights of pensioners, a new reform is needed. This reform has to eliminate some of the measures taken, increase the revenues and guarantee pensioners a minimum replacement rate.

Bibliographische Referenzen

  • Actualización del Programa de Estabilidad 2012-2015.
  • Actualización del Programa de Estabilidad 2014-2017.
  • Boletín Oficial de las Cortes Generales (1995), Serie E: Otros Textos 12 de abril de 1995 Núm. 134.
  • Comisión Europea (2012), The 2012 Ageing Report: Economic and budgetary projections for the27 EU Member States (2010-2060), European Economy, 2|2012.
  • Comisión Europea (2014), The 2015 Ageing Report: Underlying Assumptions and Projection Methodologies, European Economy, 8|2014.
  • Comisión Europea (2015), The 2015 Ageing Report: Economic and budgetary projections for the27 EU Member States 2013-2060, European Economy, 3|2015.
  • DEVESA, J.E; DEVESA, M; ENCINAS. B; DOMÍNGUEZ, I., y MENEU, R. (2013), Comparación entre el FEI y el FS propuesto por el Ministerio. www.uv.es/pensiones/docs/factor-sostenibilidad/FEI_FS.pdf
  • Fondo de Reserva de la Seguridad Social (2015), http://www.seg-social.es/Internet_1/Estadistica/FondodeReservadelaS48074/index.htm
  • GONZÁLEZ-PÁRAMO, J.M., y MELGUIZO, A. (2013), Who Bears Social Security Taxes? A Meta-Analysis SERIEs 4:247–271. http://link.springer.com/article/10.1007por1002Fs13209-012-0091-x
  • KARABARBOUNIS, L., y NEIMAN, B. (2014), The Global Decline of the Labor Share, The Quarterly Journal of Economics, 61-103.
  • Ministerio de Trabajo e Inmigración (2011), Memoria Económica del Anteproyecto de Ley sobre Actualización, Adecuación y Modernización del Sistema de Seguridad Social.
  • OCDE (2011), Pension at a glance 2011: Country note.
  • ROSADO, B., y DOMÍNGUEZ, I. (2014), Solvencia Financiera y Equidad en el Sistema de Pensiones Español tras las reformas de 2011 y 2013, Anales del Instituto de Actuarios Españoles, 3ª época, 20: 117-164.
  • ZUBIRI, I (2012), Reforma y sostenibilidad del sistema de pensiones: una valoración crítica, Economía española y Protección Social, Nº. 4: 59-105.
  • ZUBIRI, I (2014), El Sistema Fiscal Español Las Reformas Necesarias, Mediterráneo Económico, 25: 117-145.