El anuncio del cese de la actividad de ETA en los diarios españolesAnálisis de las portadas desde la teoría del framing

  1. Marín Murillo, Flora
  2. Armentia Vizuete, José Ignacio
  3. Caminos Marcet, José María
Journal:
Trípodos

ISSN: 1138-3305 2340-5007

Year of publication: 2014

Issue Title: La comunicación política avui: entre nous mitjans i velles lògiques

Issue: 34

Pages: 173-200

Type: Article

More publications in: Trípodos

Abstract

ETA announced on October 20th 2011, in a statement, the “definitive cessation of its armed activity”. The next day this news was the main cover story of almost all Spanish newspapers, displacing other scope issues as the death of former Libyan leader Muammar Gaddafi. The treatment of the ETA statement was very different depending on the analyzed newspapers. Some media chose merely descriptive titles, others went further and interpreted what the statement said or, from their point of view, what lacked in it. This article analyzes the covers of 55 newspapers from the Theory of Framing. To conduct the study, we started from the Diagnostic frame, setting six different categories: Expiration, Denouement, Inadequacy, Consequence, Testifying and Condition. This research shows the validity of this methodology to reveal discourse strategies that media use to build different frames from the same reality.

Bibliographic References

  • Barthes, R. (1995). Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. (2ª ed.) Barcelona: Paidós.
  • BBC (2007). Directrices editoriales. Valores y criterios de la BBC. Madrid: Asociación de la Prensa de Madrid.
  • Davara Torrego, J. [et al.] (2004). España en Portada. Madrid: Fragua.
  • De Pablos, J.M. (2011). Periodismo es preguntar. La Laguna: Sociedad Latina de Comunicación Social.
  • Díaz, E. (2012). “La información sobre el terrorismo de ETA como comunicación política”. En Berrocal, S.; Campos, E. (coord.) La investigación en periodismo político en el entorno de los nuevos medios. Madrid: Sociedad Española de Periodística, p. 187-203.
  • Eilder, C.; Lüter, A. (2000). “Germany at War: Competing Framing Strategies in German Public Discourse”. European Journal of Communication . n. 15 (3), p. 415-428.
  • Entman, R.M. (1993). “Framing: Toward Clarification of a Factured Paradigm”. Journal of Communication. n. 43 (4), p. 51-58.
  • Giménez Armentia, P. (2006). “Una nueva visión del proceso comunicativo: la teoría del Enfoque (framing)”. Comunicación y hombre, núm. 2, p. 55-66.
  • Gómez Mompart, J.L. (1982). Los titulares en prensa. Barcelona: Mitre.
  • Grijelmo, A. (1997). El estilo del periodista. Madrid: Taurus.
  • Igartua, J.; Muñiz, C.; Otero, J.A. (2005). “El tratamiento informativo de la inmigra-ción en la prensa y la televisión española. Una aproximación empírica desde la teoría del framing”. Global Media Journal. Edición Iberoamericana, 3 (5), p. 1-15.
  • Kepplinger, H.M.; J. Habermeier (1995). “The Impact of Key Events on the Representation of Reality”. European Journal of Communi-cation, n. 10 (3), p. 271-390.
  • Kerr, P.A.; Moy, P. (2002). “Newspaper Coverage of Fundamentalist Christians, 1980-2000”. Journalism and Mass Communication Quarterly, n. 79, p. 54-79.
  • López Hidalgo, A. (2001). El Titular. Manual de titulación periodística. Sevilla: Comunicación social.
  • López Rabadán, P.; Casero Ripollés, A. (2012). “La evolución de la agenda mediática española (1980-2010). Un análisis longitudinal de la portada de la prensa de referencia”. Revista Latina de Comunicación Social, núm. 67, p. 470-493. Disponible en: <http://www.revistalatinacs.org/067/art/964_Castellon/20_Casero.html>. Consultado el 2 de mayo de 2012.
  • Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, p. 215-226.Muñiz, C. [et al.] (2008). “Imágenes periodísticas de la inmigración. Aportaciones metodológicas al estudio de la comunicación visual”. Anàlisi, núm. 37, p. 31-48.
  • Martín Vivaldi, G. (1986). Géneros periodís-ticos. Madrid: Paraninfo.
  • McCombs, M. (2006). Estableciendo la agenda. El impacto de los medios en la opinión pública y el conocimiento. Barcelona: Paidós.
  • Messaris, P.; Abraham, L. (2001). “The Role of Images in Framing News Stories”. En: Reese, S.D.; Gandy, O.H.; Grant, A.E. (eds.). Framing Public Life. Perspectives on Media and our Understanding of the Social World.
  • Nelson, T.E.; Clawson, R.A.; Oxley, Z.M. (1997). “Media Framing of a Civil Liberties Conflict and Its Effect on Tolerante”. American Political Science Review, n. 91, p. 567-583.
  • Noakes, J.A.; Wilkins, K.G. (2002). “Shifting Frames of the Palestian Movement in Movement US News”. Media Culture Society, n. 24, p. 649-671.
  • Pride, R.A. (1995). “How activist and media frame social problems: critical vents vs performance trends for schools”. Political Communication, n. 12, p. 5-26.
  • Sádaba, M.T. (2001). “Origen aplicación y límites de la Teoría del Encuadre (framing) en comunicación”. Comunicación y Sociedad. XIV (2), p. 143-175.
  • Sádaba, M.T. (2008). Framing: el encuadre de las noticias. El binomio terrorismo-medios. Buenos Aires: La Crujía.
  • Scheufele, B. (2004). “Framing-Effects Approach: A Theoretical and Methodological Critique”. The European Journal of Communica-tion Research, n. 29, p. 401-428.
  • Semetko, H.A.; Valkenburg, P.M. (2000). “Framing European Politics: A Content Analysis of Press and Television News”. European Journal of Communication, n.50 (2), p. 93-109.
  • Van Dijk, T.A. (1996). La noticia como discurso. Barcelona: Paidós.
  • Ventura Mariño, M.; López Rabadán, P. (2009). “Resultados de la investigación sobre framing: sólido avance internacional y arranque de la especialidad en España”. Zer. Revista de Estudios de Comunicación. 26 (14), p. 12-34.