Transmisión de valores en adolescentesun análisis con videojuegos
- J Sinde Martinez 1
- C Medrano Samaniego 1
- J Ignacio Martínez de Morentin 1
-
1
Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
infoUniversidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
Lejona, España
ISSN: 1138-5820
Year of publication: 2015
Issue: 70
Pages: 230-251
Type: Article
More publications in: Revista Latina de Comunicación Social
Abstract
Introduction: Like any other audiovisual products, video games are tools that enable the transmission of contents. However, while the educational utilities of this medium of communication have been researched in several occasions, its transmission of values has not been analysed in depth. Method: A correlational approach based on a survey questionnaire has been used in order to examine video game consumption habits among adolescents (N=110). In addition, the content of the video games used the most by research participants was subjected to analysis. Results and conclusions: The study has shown that there are significant differences in video game usage among male and female adolescents, and that there are no significant differences according to age groups. The study also confirmed that video games are, indeed, transmitters of certain values.
Bibliographic References
- DJ Bem (1970): Beliefs, attitudes and human affairs. Belmont: Brooks/Cole.
- T Donovan (2010): Replay, the history of video games. Yellow Ant.
- E Esther-Gabriel (1994): Que faire avec les jeux vidéo. París: Hachette.
- F Etxeberria Balerdi (1999): Videojuegos y educación. Donostia: Editorial Ibaeta.
- F Etxeberria Balerdi (2001): “Videojuegos y educación”. Teoría de la Educación:Educación y Cultura en la Sociedad de la Información (2). http://campus.usal.es/~teoriaeducacion/ rev_numero_02/n2_art_etxeberria.htm
- B Gros Salvat (2000): “La dimensión socioeducativa de los videojuegos”. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa (12).http://edutec.rediris.es/Revelec2 /Revelec12 /gros.html
- B Gros Salvat (2002) : “Nuevos medios para nuevos modos de aprendizaje: el uso de videojuegos en la enseñanza”. Red Digital: Revista de Tecnologías de la Información y Comunicación Educativas (3). http://reddigital.cnice.mec.es/3/firmas/firmas_gros_ind. html
- J Ibanez Bueno, G Chabert, S Allain (2014): “Seriousgames: “¿Nuevo medio en una institución pública?”. Revista Latina de Comunicación Social, 69, pp. 125 a 134. http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1004_USF/07f.html DOI: 10.4185/RLCS-2014-1004
- C Kluckhohn (1951): “Values and value-orientations in the theory of action: and exploration in definition and classification”. En T. Parsons, & E. Shils, Toward a general theory of action (págs. 388-433). Cambridge: Harvard University Press.
- P Lacasa (2011): Los videojuegos: aprender en mundos reales y virtuales. Madrid: Ediciones Morata.
- A Le Diberdier, F Le Diberdier (1998): L'univers des jeux vidéo. París: La Découverte.
- E Mandinacht (1987): “Clarifying the `A´ in CAI for learners of different abilities”. Journal of Educational Computing Research, 3 (1), 113-128.
- P Marquès (2000): “Las claves del éxito”. Cuadernos de pedagogía (291), 55-58.
- C Medrano, A Aierbe (2008): “Valores y contextos de desarrollo”. Revista de Psicodidáctica, 13(1), 53-68.
- C Medrano, A Aierbe, JI Martínez de Morentín (2011): “Valores percibidos en el medio televisivo por adolescentes en contextos transculturales”. Comunicar, 19(37), 117-124.
- C Medrano, JI Martínez de Morentin, A Aierbe (2010): “El sentido y significado de una Cátedra en Comunicación y Valores Educativos”. En C. Medrano, y J. I. Martínez de Morentin, Medios de comunicación, valores y educación. (pp19-39).Bilbao: Universidad del País Vasco.
- J Ortega Carrillo, M Robles Vílchez (2008): “Análisis axiológico-educativo de videojuegos de temática violenta”. Revista Electrónica Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 9(3), 150-166.
- J Pindado (2005): “Las posibilidades educativas de los videojuegos. Una revisión de los estudios más significativos”. Píxel-Bit: Revista de medios y educación(26), 55-67.
- J Pindado (2010): “El papel de los medios en la socialización juvenil”. En C. Medrano, J. Martínez de Morentin, Medios de comunicación. Valores y educación (págs. 51-67). Bilbao: Universidad del País Vasco.
- Protégeles, Civértice y Defensor del Menor (2005): Videojuegos, menores y responsabilidad de los padres. Madrid. http://www.protegeles.com/docs/estudio_videojuegos.pdf
- PwC (2011): Global Entertainment and Media Outlook: 2011-2015 https://kc3.pwc.es/local/es/kc3/publicaciones.nsf/V1/3E1934DE8999D0F3C1257933004F9F4D/$FILE/resumen-ejecutivo-gemo2011.pdf
- N Van Quaquebeke, MM Graf, R Kerschreiter, SC Schuh, R van Dick (2014): “Ideal values and counter-ideal values as two distinct forces: exploring a gap in organizational value research”. International Journal of Management Reviews (16), 211-225. DOI: 10.1111/ijmr.12017
- M Rockeach (1973): The nature of human values. New York: Free Press.
- SH Schwartz (1992): “Universals in the content and structure of values: theoretical advances and empiric tests in 20 countries”. Advances in Experimental Social Psychology, 25. 1-65
- SH Schwartz, W Bilsky (1987): “Toward a psychological structure of human values”. Journal of Personality and Social Psychology (53), 550-562.
- SH Schwartz, W Bilsky (1990): “Toward a theory of the universal content and structure of values: extensions and cross-cultural replications”. Journal of Personality and Social Psychology (58), 878-891.
- RM Williams (1968): “Values”. En E. Sills, International encyclopedia of the social sciences. New York: Macmillan.