El laberíntico caso del Fauno. A propósito de la identidad nacional de las películas

  1. Zumalde Arregui, Imanol
Journal:
Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria

ISSN: 1137-1102

Year of publication: 2013

Issue: 34

Pages: 195-209

Type: Article

More publications in: Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria

Abstract

What do we want to signify when saying that we are facing a �Spanish� or �Mexican� film in the globalized world of multinational productions? This text try to show how a close reading of the textual and cinematic elements can offer some insights in this complex field problems. The case study choose the Spanish-mexican co-production El laberinto del fauno (Guillermo del Toro, 2006) in order to explain the specific semiotics procedures which make a film to grow and be rooted in a particular cultural ground.

Bibliographic References

  • CASTRO DE PAZ, José Luis (2004). En el balcón vacío (Jomí García Ascot, 1962), el film exiliado o la ventana fantasma. En: Cine y Exilio. Formas(s) de la Ausencia. A Coruña: Vía Láctea, 2004, pp. 19-59.
  • CASTRO DE PAZ, José Luis (2005). Raíces profundas (mito, guerra e infancia en el cine español). En: Julio Pérez Perucha (ed.). El espíritu de la colmena... 31 años después. Valencia: Colecciones de la Filmoteca, pp. 359-388.
  • CASTRO DE PAZ, José Luis (2012). Sombras desoladas. Costumbrismo, humor, melancolía y reflexividad en el cine español de los años cuarenta. Santander: Shangrilá Ediciones. Textos aparte.
  • COMPANY, Juan Miguel (1999). El exilio y el reino Cinco notas sobre En el balcón vacío. En: Archivos de la Filmoteca, n.º 33, pp. 162-167.
  • HJORT, Mette (2010). On the plurality of cinematic transnationalism. En: DUROVICOVÁ, Natasa; NEWMAN, Kathleen (eds.). World Cinemas, Transnational Perspectives. London: Taylor & Francis, pp. 12-33.
  • MORAL MARTÍN, Francisco Javier (2012). Los perdedores de la guerra civil en el reciente cine biográfico español: de la historia a la memoria. En: Zer, vol. 17, n.º 32, pp. 171-186.
  • POYATO, Pedro (2012). Referencias intertextuales de Carne trémula (Almodóvar, 1997). En: Zer, vol. 17, n.º 32, pp.121-139.
  • ZUNZUNEGUI, Santos (1994). Entre la historia y el sueño. Efi cacia simbólica y es-Entre la historia y el sueño. Eficacia simbólica y estructura mítica en El espíritu de la colmena. En: Paisajes de la forma. Ejercicios de análisis de la imagen. Madrid: Cátedra, pp. 42-70.
  • ZUNZUNEGUI, Santos (2002). Historias de España. De qué hablamos cuando hablamos de cine español. Valencia: Ediciones de la Filmoteca.
  • ZUNZUNEGUI, Santos (2005). Los felices sesenta. Aventuras y desventuras del cine español. 1959- 1971. Barcelona: Paidós.