Secondary Education and School Offer of La Salle in San Sebastian during the 20th Century

  1. Dávila Balsera, Paulí
  2. Naya Garmendia, Luis María
  3. Murua Cartón, Hilario
Zeitschrift:
Historia Social y de la Educación

ISSN: 2014-3567

Datum der Publikation: 2013

Ausgabe: 2

Nummer: 2

Seiten: 109-133

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Historia Social y de la Educación

Zusammenfassung

The "La Salle Brothers" enjoy great prestige in Gipuzkoa which is established in the network of schools that they have been creating from the beginning of the 20th century. Among all their education centres it is necessary to emphasize two schools of prestige in San Sebastian city: San Bernardo school (1 905-1 928) and La Salle San Sebastian school (1 946-present). The dedication of both schools to the secondary and commercial education for pupils proceeding from middle and high classes contrasts with the school offer that traditionally distinguishes La Salle, mainly dedicated to the popular classes and the elementary and professional education. Another distinctive element of these schools was the maintenance of some boarding schools that were receiving a few pupils who had diverse geographical and formation origins. In this collaboration we explain the most typical features of those schools, especially in reference to their school offer referred to the secondary education.

Bibliographische Referenzen

  • Camino, I. (2012). Los estudios de Segunda Enseñanza en Guipúzcoa. El Instituto Provincial (1845-1901). Madrid: Editorial Delta.
  • Castells, L. (1987). Modernización y dinámica política en la sociedad guipuzcoana de la Restauración, 1876–1915. Leioa: Ed. Siglo XX de España.
  • Dávila, P. (1997). Las escuelas de Artes y Oficios y el proceso de modernización en el País Vasco, 1879-1929. Leioa: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko
  • Dávila, P. (2011). Las Órdenes y Congregaciones Religiosas Francesas y su impacto sobre la educación en España. Siglos XIX y XX. In J. Mª Hernández, Ensayos sobre influencias francesas en la Educación Española e Iberoamericana (1808-2008) (pp. 1 24- 169). Salamanca: Universidad de Salamanca.
  • Dávila, P. y Naya, L.M. (2013). La enseñanza privada religiosa en España: instituciones, políticas e identidades. In Joaquim Pintassilgo Laicidade, religiões e educação na europa do sul no século XX. Lisboa: Instituto de Educaçao da Universidade de Lisboa, pp. 367-390. Accesible en http://www.ie.ul.pt/portal/page?_pageid=406,1 752914&_dad=po rtal&_schema=PORTAL (5 de junio de 2013).
  • Dávila, P., Naya, L.M. y Garmendia, J. (2008). La Enseñanza Comercial y los Hermanos de La Salle. El Colegio de San Bernardo. In Hernández, J. Mª: Influencias francesas en la Educación Española e Iberoamericana (1808-2008) (pp. 319-330). Salamanca: Globalia Ediciones.
  • Dávila, P., Naya, L.M. y Murua, H. (2008). La enseñanza popular y los Hermanos de La Salle. El caso de Guipúzcoa (1904-1936). In Hernández, J. Mª: Influencias francesas en la Educación Española e Iberoamericana (1808-2008) (pp. 331 -34). Salamanca: Globalia Ediciones.
  • Dávila, P., Naya, L.M. y Murua, H. (2009). Bajo el signo de la educación. 100 años de La Salle en Gipuzkoa. San Sebastián: Hermanos de las Escuelas Cristianas. Distrito de Bilbao.
  • Dávila, P., Naya, L.M. y Murua, H. (2012). The educational work of the De la Salle Brothers and popular education in Gipuzkoa in the twentieth century. History ofEducation, 41(2), 21 3-233.
  • De Puelles, M. (2009). Modernidad, Republicanismo y democracia: una historia de la educación en España (1898-2008) . Valencia: Tirant lo Blanch. HSE – Social and Education History, 2(2) 1 31
  • Gallego, S. (1 978). Sembraron con amor. La Salle 1878-1978. San Sebastián: Conferencia de Visitadores FSC.
  • Garitano, L. (1 997). La Salle, una presencia. Medio siglo de servicio en San Sebastián. San Sebastián: La Salle Ikastetxea.
  • Gascón, A. (2002). Compañía de María (Marianistas) en España. Una contribución al desarrollo de la Evangelización (1887-1983) , Tomo I, Madrid, Servicio de Publicaciones Marianistas.
  • Gil, P. (2004). Cuestiones sobre la historia de los institutos religiosos de enseñanza en Euskal Herria. In J. Intxausti, Historia de los Religiosos en el País Vasco/�avarra. Oñati: Arantzazu Edizio Frantziskotarrak, 2004.
  • Lasa, M. (2007). Apuntes sobre la presencia y la aportación de los Hermanos franceses en Gipuzkoa de 1904 a 1930, Unanimes, (1 73).
  • Lissarrague, A. (1 999). D’une rive a l’autre de l’Adour. Itinéraire d’un collège bayonnais Saint-Bernard. Biarritz: Infocompo.
  • Ostolaza, M. (2000). Entre religión y modernidad: los colegios de las congregaciones religiosas en la construcción de la sociedad
  • Guipuzcoana contemporánea (1876-1931) . Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea.
  • Viñao, A. (1982). Política y educación en los orígenes de la España Contemporánea: examen especial de sus relaciones con la enseñanza secundaria. Madrid: Siglo XXI.
  • Viñao, A. (2004). Escuela para todos. Educación y modernidad en la España del Siglo XX. Madrid: Ed. Marcial
  • Yanes, C. (2006). Análisis histórico sobre la creación y desaparición del primer centro español para la formación del profesorado de educación secundaria. Revista de Educación, (339), 745-762.