Integración de las TIC en proyectos colaborativos mediante apadrinamientos digitales

  1. Fernández Díaz, Elia
  2. Correa Gorospe, José Miguel
Revue:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Année de publication: 2008

Volumen: 7

Número: 2

Pages: 57-67

Type: Article

D'autres publications dans: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Résumé

In the educational practice, the stage of the timely implementation of ICT must give way to a stadium in the transformation processes that lead to improvement and normalization of its use in the classroom, according to a model capable of combining resources and different in nature and format, reviewing and transforming the teaching work. In this line of reflection, on the action dovetailed work of our network of Preschool, generated around a training action that complements the use of a platform moodle with different tools of technology for social milestones of the process we highlight the following: Development projects collaborative learning centres where students spoke of Preschool and Primary. Review of methodological approaches and facilitation strategies to remove obstacles arising from the shortage of ICT resources in schools: guidelines for more flexible spaces and timetables, systematisation of sponsorships as digital strategies and Child tutoring for the use of technology and diversification of the clusters. Integration of tools of social technology and optimiztion of scaffoliding among participants to rethink and improve integration of ICT as well as contribute to the dissemination of experiences.

Références bibliographiques

  • Angulo, J.F., Betanzo, Mª J. y López, M. (2005). Viviendo los contenidos: una experiencia en el uso de las tecnologías móviles en los procesos de enseñaza y aprendizaje. Quaderns Digitals, 37. http//www.cuadernsdigital.net.
  • Area, M (2005). Las tecnologías de la información y de la comunicación en el sistema escolar. Una revisión de las líneas de investigación. Revista electrónica de investigación y evaluación educativa. 11 (1), 3-25.
  • Correa, J.M. (2005) La integración de plataformas e-learning en la docencia universitaria: enseñanza, aprendizaje e investigación con Moodle en la formación inicial del profesorado. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 4 (1) 37-47.
  • Gewerc, A. (2005). El uso de weblogs en la docencia universitaria. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 4 (1), 9-23. [http://campusvirtual.unex.es/cala/editio]
  • Ley Orgánica 2/2006, de Educación, de 3 de mayo de 2006.
  • Muñoz, O. y Mominó, J.M. (2005) ¿Hacia dónde navegan las escuelas? La incorporación de las TIC en el ámbito educativo. Una perspectiva internacional. Quaderns Digtals, 38. http://www.quadernsdigitals.net.
  • Nemyrovski, M. (1998) “ El aprendizaje de la lengua escrita a través de la interacción”. Barcelona: Graó
  • Owen, M.; Grant, L.; Sayers, S.; Facer, K. (2006). Social software and learning. [www.futurelab.org.uk/research/opening_education.htm; abril 2007]
  • Pérez, A., Sola, M.y Murillo, F (2006). Un cambio de mirada sobre la escuela academicista. Cuadernos de Pedagogía, 3-63.
  • Pozuelos, F. J. (2006). Investigación escolar y TIC: algunos obstáculos, riesgos y límites. Cooperación Educativa. Kikirikí, 78, 5-17.
  • Real Decreto. 1630/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas del segundo ciclo de Educación Infantil.
  • Seitznger, J. (2005). Be Constructive: blogs, podcasts, and wikis as constructivist learning tools. Learning solution e-magazines, Practical Applications of Technology for learning.
  • Tong K.P.; Trinidad, S.G. (2005) Conditions and constrains of sustainable innovative pedagogical practices using technology, Internacional Electronic Journal for Leadership in Learning, 3 (9), 23 pp
  • UNESCO (2004).Las tecnologías de la información y la comunicación en formación docente. París: Informe UNESCO.